Největší zakázka Boeingu v Evropě: Ryanair objednal 175 letadel

Šéf Ryanairu Michael O'Leary

Šéf Ryanairu Michael O'Leary Zdroj: profimedia.cz

bru
Zatímco jiné aerolinky na světě se ze všech sil snaží nashromáždit alespoň nějaké rezervy, šéf irského Ryanairu Michael O'Leary řeší opačný problém – co s přebytečnou hotovostí. Nyní objednává 175 letadel Boeing 737. Jde o největší zakázku pro amerického výrobce, která kdy přišla z Evropy.

Objednávka současné generace Boeingu 737-800 udržuje Ryanair v postavení jedné z mála aerolinek na světě, které používají jen stroje tohoto výrobce. V pondělí tento „klub“ opustily indonéské Lion Air, když objednaly 234 Airbusů.

Do konce roku 2018 by se díky objednávce měla flotila Ryanairu zvětšit ze současných 305 na více než 400 letadel. Přibližně 75 strojů obnoví nynější flotilu, ty zbylé „budou pohánět růst flotily mladých, vysoce efektivních letadel Ryanairu,“ uvedl dopravce. Kapacita díky růstu flotily stoupne o čtvrtinu na 100 milionů cestujících za rok.

Ceníková hodnota objednávky dosahuje 15,6 miliardy dolarů, O'Leary je ale znám tím, že letadla nakupuje v době propadu poptávky a získává tak vysoké slevy. Šéf Ryanairu odmítl upřesnit cenu kontraktu, uvedl ale, že potíže Boeingu s bateriemi modelu 787 Dreamliner vytvořily příležitost výhodnou pro obě strany. „Obchod upevňuje naši cenovou výhodu nad našimi evropskými konkurenty,“ uvedl v rozhovoru pro deník The New York Times. „Snad to pomůže přesunout pozornost lidí od drobného problému se 787 k tomu, že Boeing stále dodává skvělá letadla a silně roste,“ dodal.

Kromě toho, že objednávka Ryanairu může odvrátit pozornost od potíží s Dreamlinery, vyplní také mezeru v objednávkách před příchodem nové generace 737 Max, která k zákazníkům dorazí v roce 2017.

Zisk Ryanairu loni stoupl o čtvrtinu na 503 milionů eur. Tržby posílily o 19 procent na 4,3 miliardy aur a počet cestujících o pět procent na 75,8 milionu. Na konci roku měl Ryanair k dispozici hotovou ve výši 3,9 miliardy aur. Dopravce se dlouhodobě pokouší získat irské národní aerolinky Aer Lingus, převzetí ale opakovaně zabránila Evropská komise kvůli obavám ze vzniku monopolu na irském trhu.