Nevybalená motorka ČZ 400 z roku 1973 se našla v USA. V aukci vynesla přes 13 tisíc dolarů
V originální bedně, nikdy nevybalená. Motorka ČZ 400 z roku 1973 se po padesáti letech objevila v USA a zamířila do aukce, kde se prodala za více než 13 tisíc dolarů. Nález znovu připomněl slavnou éru československého motocyklového průmyslu, kdy stroje značek ČZ a Jawa patřily mezi světovou špičku.
Ve světě historických motocyklů se čas od času objeví poklad, který vyrazí dech i zkušeným sběratelům. Právě to se stalo v USA, kde byla objevena zcela nevybalená motorka ČZ 400 z roku 1973 – dosud uložená v původní dřevěné přepravce, v jaké byla kdysi expedována z továrny České zbrojovky ve Strakonicích.
Motocykl nikdy nespatřil silnici ani závodní trať. Z USA jej tehdy zřejmě objednal některý z tamních distributorů, ale zůstalo jen u dovozu – stroj zůstal rozebraný a zapečetěný. V tomto nálezovém stavu byl nyní nabídnut do dražby v Las Vegas, kde se prodal za 13 200 dolarů, tedy zhruba 300 tisíc korun.
Kromě dokonalého stavu a původních dokumentů zaujala motorka i jako historická připomínka doby, kdy československé motocykly patřily ke světové špičce – a exportovaly se do desítek zemí.
Když se Jawa a ČZ měřily se světem
Objevená „čézetka“ z první poloviny 70. let není jen kuriozitou. Je symbolem období, kdy značky jako ČZ a Jawa sváděly rovnocenný boj s japonskou konkurencí a těšily se vysoké prestiži ve východním i západním světě.
Česká zbrojovka ve Strakonicích se od 60. let profilovala jako výrobce špičkových závodních strojů, které slavily úspěchy v motokrosových šampionátech. Její motocykly ovládaly světové tratě a sbíraly tituly mistrů světa.
Zatímco ČZ dominovala v terénu, značka Jawa, založená v roce 1929, kralovala silnicím. Modely jako Jawa 250 Pérák nebo Jawa 350 Californian se staly legendami a byly exportovány do více než 120 zemí. Jawa měla dokonce vlastní pobočku v USA a patřila mezi nejvýznamnější hráče na trhu motocyklů ve střední Evropě.
Obě značky byly symbolem československé technické dovednosti a odvahy prosadit se i za železnou oponou.
Dražená ČZ 400 v původní přepravce je dnes nejen cenným sběratelským kouskem, ale i nostalgickým návratem do éry, kdy se z Česka vyvážely motorky, které konkurovaly světovým lídrům. Možná už žádný další kus v podobném stavu neexistuje – a o to cennější je její příběh.
GALERIE: Motorka ČZ zabalená v krabici