Nová tramvaj EVO2 bude jezdit v Liberci, chce ale i do dalších měst

Pragoimex, EVO2

Pragoimex, EVO2 Zdroj: Pragoimex

Pragoimex, EVO2
Pragoimex, EVO2
Pragoimex, EVO2
Pragoimex, EVO2
4
Fotogalerie
Nová nízkopodlažní tramvaj EVO2 začne jezdit v Liberci, zatím jen jediná. Na další vůz zatím nejsou peníze. O tramvaj už je ale prý zájem v dalších českých městech a také na Slovensku. „Teď chceme nechat tramvaj alespoň půl roku v ostrém provozu, aby se případně vychytaly nějaké další drobné nedostatky, teprve pak ji začneme nabízet dalším zájemcům," řekl generální ředitel Pragoimexu Jaroslav Křemen.

Evička, jak nové tramvaji v dopravním podniku říkají, dnes dostala „průkaz způsobilosti drážního vozidla“, což je obdoba technického průkazu. Za sebou má půl roku testování a 34 zkoušek, které prověřovaly, jak se bude chovat v různých situacích. Testování mimo jiné ukázalo problémy s hlukem a vibracemi, na něž si stěžovali lidé v domech kolem tramvajové trati hlavně v centru města. „Museli jsme vyměnit prvky, které mají vliv na odpružení vozidla, podařilo se tak hlučnost v měřených domech snížit o 40 procent,“ řekl provozně technický ředitel Ludvík Lavička.

Nová tramvaj je dlouhá téměř 23 metrů, zhruba v polovině je rozdělena „harmonikou“. Ve srovnání s dosavadními vozy je vnitřek o osm centimetrů širší. Zvenčí je tramvaj díky moderním materiálům širší jen o tři centimetry. Vůz přišel dopravní podnik na 38 milionů korun bez DPH, ty další už by měly být o šest milionů levnější. Konstruktéři Pragoimexu ušili novou tramvaj Liberci na míru.

S výrobou dalšího vozu pro Liberec se v nejbližší době nepočítá, i když má Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce s Pragoimexem rámcovou smlouvu na dalších sedm tramvají. Prioritou pro nejbližší období je rekonstrukce tramvajové trati do Jablonce, která by měla začít letos na podzim, řekl ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar.

Pro dopravní podnik je Evička první plně nízkopodlažní tramvají, jezdit bude z Lidových sadů pod Ještěd do Hanychova. V Liberci jezdí ještě dalších 12 vozů, které mají díky modernizaci nízkopodlažní nástup uprostřed, další se dokončuje. I když další tramvaje by dopravní podnik vyšly už jen na 32 milionů korun, zatím dostala přednost modernizace starých vozů. Stojí ve srovnání s novým vozem zhruba čtvrtinu.