Novela stavebního zákona průtahy při výstavbě dálnic nezkrátí, říká asociace

Stavba posledního úseku dálnice D8

Stavba posledního úseku dálnice D8 Zdroj: ŘSD

Místo silnice první třídy povede kolem jihočeského Ševětína dálnice.
Poklep základního kamene D3 u Ševětína.
Německá dálnice
D8
D8
18
Fotogalerie

Poslanci dnes přes veřejně proklamovanou snahu o urychlení výstavby silnic a dálnic neschválili pozměňovací návrh, který byl předložen skupinou poslanců podporovaných napříč politickým spektrem. Pozměňovací návrh vznikl za podpory všech hlavních profesních organizací v oblasti dopravní infrastruktury a s využitím zahraniční dobré praxe.

Pozměňovací návrh měl zavést instituty pro zásadní urychlení výstavby liniových infrastrukturních projektů, zkrátit dobu pro přípravu a zavést mechanizmy, které jsou běžné v západních zemích s kvalitní dopravní infrastrukturou. Mezi prosazované patřilo například zrušení odkladného účinku odvolání žalob proti rozhodnutí o vyvlastnění, zavedení institutu předběžné držby (možnosti získání stavebního povolení ve výjimečných případech bez užívacího titulu k pozemku) nebo umožnění vstupu na pozemek pro provedení průzkumných prací a měření.

„Nechápeme přístup poslanecké sněmovny. To, co bylo ve druhém čtení poslanci odsouhlaseno, bylo ve třetím zamítnuto. To přináší řadu otázek k dalšímu vývoji infrastrukturních projektů. Bez tohoto klíčového pozměňovacího návrhu nepřináší novela stavebního zákona žádné další prvky, které výrazně urychlí jakoukoliv dopravní stavbu. Bohužel opět zvítězila pozemková lobby nad sliby a závazky poslanců vůči svým voličům, že situaci změní!“ uvádí k situaci Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury

Pokud tento klíčový pozměňovací návrh nebude podle Janeby zahrnut zpět v senátu, nedojde k žádnému urychlení přípravy a realizace staveb, klíčové stavby v regionech, jako jsou obchvaty měst a obcí budou opět blokovány a odsouvány do nedohledna. Veřejnost se může oprávněně cítit podvedena.