Nový grafikon: staré motoráky na nové lince?

Historický motorový vlak

Historický motorový vlak Zdroj: wikimedia.org

Pohled do návrhů železničních jízdních řádů, které zveřejnily některé kraje, je letos mnohem zajímavější než v minulých letech. Živo je především na linkách z Prahy. Kromě dávno ohlášeného nástupu Leo Expressu, který v prosinci o třetinu zahustí provoz na trati Praha – Ostrava, se na koleje chystá i další konkurence.

Vlaky si do jízdního řádu nechala zapsat i společnost Arriva vlaky, která patří pod německý kolos Deutsche Bahn. Firma chce začít jezdit na trase Praha – Velvary, která se dá dosud absolvovat pouze s přestupem v Kralupech. V jízdním řádu jsou zapsány i spoje Arrivy z Prahy přes České Budějovice do Českého Krumlova.

„Máme zájem vstoupit na českou železnici během platnosti příštího jízdního řádu. Záleží to na mnoha faktorech, zejména na výsledcích jednání s kraji,“ potvrdil deníku Dnes jednatel Arriva vlaky Jaroslav Richter. Firma chce na vlaky získat příspěvky od Středočeského, respektive Jihočeského kraje.

Novinkou má být také městská linka z Masarykova nádraží do Čakovic, o kterou se uchází společnost KŽC Doprava. Ta je známá především nostalgickými jízdami historických motoráků, jeden takový už tři roky jezdí v sezonním víkendovém provozu po Pražském semmeringu. „Teprve to všechno řešíme, především ekonomickou stránku věci,“ řekl serveru E15 jednatel firmy Bohumil Augusta. Podle něj se firma bude snažit vytížit své soupravy, není tak vyloučeno, že novou linku bude zajišťovat nablýskaná drážní minulost.

Vše se ale může změnit, jízdní řád na příští rok se definitivně uzavře v polovině září. Organizátor pražské integrované dopravy ROPID by ovšem nové linky přivítal. Podle mluvčího Filipa Drápala by Arriva vhodně doplnila takt ve směru na Benešov a KŽC Doprava by zkrátila interval vlaků do Čakovic na méně než půl hodiny. „Zatím ale není nic jistého, bylo pouze potřeba rok dopředu rezervovat kapacitu v jízdním řádu. Peníze na to zatím schválené nejsou,“ krotí optimismus Drápal.

Vlaky na nové linky podle něj vyjedou nejdříve v červenci příštího roku, neboť vše je třeba navíc nahlásit rok dopředu i Evropské komisi. To se dosud nestalo. Pokud se vše podaří, bude příští rok prvním, kdy pražskou příměstskou dopravu bude zajišťovat i jiný dopravce než České dráhy.