Nový úsek dálnice D35 je podstatně blíže k výstavbě

Rozestavěná dálnice D35. Opatovická křižovatka

Rozestavěná dálnice D35. Opatovická křižovatka Zdroj: David Malík, Blesk

Rozestavěná dálnice D35. Opatovická křižovatka
Rozestavěná dálnice D35. Opatovická křižovatka
Rozestavěná dálnice D35. Opatovická křižovatka
Rozestavěná dálnice D35. Opatovická křižovatka
Opatovická křižovatka, jedno z hlavních témat debaty.
6
Fotogalerie

Ministerstvo životního prostředí vydalo kladný posudek EIA plánovanému úseku dálnice D35 Staré Město – Mohelnice. Součástí devatenáct kilometrů dlouhé trasy jsou i čtyři mimoúrovňové křižovatky, dvacet pět mostů a jeden tunel. D35 má částečně odlehčit přetížené dálnici D1.

„U záměru nebyly zjištěny takové negativní vlivy na životní prostředí a veřejné zdraví, které by bránily jeho realizaci,“ píše se v dokumentu, který přiblížil výstavbu realizaci. Nutné je však ještě získat územní rozhodnutí a stavební povolení.

V současné době je v provozu úsek dálnice D35 Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou. V provozu je rovněž úsek bývalé rychlostní silnice R35 Liberec – Turnov, který však později nebyl zařazen mezi dálnice.

Ani ziskání posudku EIA posouvající plánovaný úsek D35 ke konečné výstavbě samo o sobě nezvrátí chmurné progńozy výstavby dálnic v Česku. Nejvyšší kontrolní úřad nedávno konstatoval, že výstavba dopravní infrastruktury byla v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech příliš nezrychlí. Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu proto nelze podle NKÚ stihnout.

Česko přitom může částečně spoléhat i na pomoc Evropské unie. Letos stát počítá s evropskými dotacemi na výstavbu silnic a dálnic a opravy železnice přes 14 miliard korun. Loni a na konci roku 2016 vyčerpalo ze stejného operačního programu 19,7 miliardy korun.