O ČSA usilují Qatar Airways a Korean Air

„Česká vláda je poctěna zájmem těchto investorů, protože se bezpochyby jedná o významné přední seriózní společnosti v oboru letecké dopravy,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.
Český aeroholding s nabídkou privatizace obeslal 50 největších světových aerolinek. Prioritou při výběru konečného zájemce přitom nebude jen nabídnutá cena či ochota převzít větší podíl než zbylí uchazeči, ale to, jak nový partner ČSA dokáže přispět k rozvoji pražského letiště a samotných aerolinek. „Je pro mě pozitivním překvapením, že jsou dva zájemci, půjde tedy o skutečný výběr. Oba mohou přinést novou kvalitu, když nabízejí dva odlišné modely. Jeden je členem aliance SkyTeam, druhý míří do aliance oneworld,“ uvedl k dvojici zájemců Petr Kováč, výkonný ředitel Patria Finance.
Korean Air by před svým blízkovýchodním konkurentem mohly mít řadu výhod. Stejně jako ČSA jsou součástí aliance Skyteam, český dopravce navíc v úterý oznámil, že příští rok zahájí pravidelné lety do Soulu, a to ve spolupráci s jihokorejskou firmou. ČSA také už jednoho partnera v Perském zálivu mají, a to Etihad Airways z emirátu Abú Dhabí.
Aeroholding nabízí až 96 procent akcií ČSA, oba dva uchazeči ale tuto možnost nemají. Evropská legislativa totiž stanovuje, že společnosti se sídlem mimu Evropskou unii nesmí v evropských aerolinkách získat většinu.
Šéf aeroholdingu Miroslav Dvořák byl dříve skeptický když říkal, že šance na úspěch privatizace jsou velmi malé. Nyní se však situace změnila. „To, že potvrdili zájem o ČSA dvě tak renomované letecké společnosti jako je Korean Air a Qatar Airways je pro nás velkým závazkem do budoucna, uvedl pro server E15.cz Dvořák.
Zájemci budou mít do konce roku čas na seznámení s chodem ČSA, do konce ledna vláda očekává nezávaznou nabídku spolu splánem rozvoje aerolinek. Závaznou nabídku včetně ceny by potenciální kupci měli předložit do konce února. Aeroholding nabídky vyhodnotí a tu vítěznou předá vládě k dalšímu projednání.
Podle Kalouska je součástí privatizačních snah vyřešení sporů s aerolinkami Travel Service. Ty si stěžují na nerovné podmínky na českém trhu. Travel Service na základě dohody stáhne žalobu za 2,5 miliardy korun, aeroholding na oplátku od léta 2013 přestane provozovat charterové lety pod hlavičkou své dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines.
Uchazeči o privatizaci Českých aerolinií (údaje z roku 2011):
Korean Air
Korejské společnosti se dlouhodobě daří provozovat jedinou úspěšnou linku z Prahy do východní Asie. Na linku Praha–Soul od v létě nasazuje Boeing 747. Firma je partnerem Českých aerolinií v alianci SkyTeam. |
---|
Počet letadel: 121 |
Tržby: 65 miliard korun |
Provozní zisk: 2,1 miliardy korun |
Počet cestujících: 23,3 milionu |
Qatar Airways
Společnost se sídlem v Dauhá expanduje a nevyhýbá se ani východní Evropě. Letos rozšiřuje svou síť linek do Polska, Srbska a Gruzie, rok předtím obsadila Bukurešť, Budapešť a Sofii. Má namířeno do aliance oneworld. |
---|
Počet letadel: 110 |
Tržby: - |
Provozní zisk: - |
Počet cestujících: 15 milionů |