O úspěchu Arrivy na mostecké trati rozhodnou toalety

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: E15 Anna Vackova

O průlomu alternativního dopravce na české rychlíkové linky zřejmě rozhodne „maličkost“ v podobě toalet. Konkrétně jde o trať Plzeň–Most, o kterou se perou České dráhy a firma Arriva. Ta sice přispěchala na ministerstvo dopravy s výhodnější nabídkou než ČD, bude se ale muset vypořádat s požadavkem úřadu na bezbariérovou přepravu.

Ministerstvo mimo jiné žádá v každé soupravě alespoň jeden záchod vyhovující lidem s omezenou schopností pohybu a orientace. To vlaky řady 845 nabídnuté Arrivou zatím nesplňují. A České dráhy se netají tím, že právě na tuto slabinu soupeře spoléhají. „Pokud společnost Arriva nabídla ministerstvu dopravy motorové jednotky řady 845, jak zaznělo v tisku, tak předpokládáme, že bychom měli trať Plzeň–Most nadále obsluhovat my,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Na druhé straně Arriva tvrdí, že má celou věc promyšlenou. „Přepravu vozíčkářů včetně všech jejich potřeb máme vyřešenu, ale vzhledem k tomu, že ještě rozhodovací proces běží, nechci být nyní konkrétnější,“ řekl deníku E15 ředitel Arrivy Daniel Adamka s tím, že nechce přes média pouštět detailnější informace konkurenci.

Vlaky Arrivy by pravděpodobně musely doznat několik úprav, což si vyžádá jistý čas. Ten však pro společnost běží velmi rychle, neboť spoje mají vyjet se začátkem nového grafikonu, tedy v polovině prosince.

Ministerstvo si přitom dalo nejzazší termín pro rozhodnutí až téměř do poloviny letošního listopadu, i kvůli povinným úředním lhůtám. Pokud by tedy skutečně úřad chtěl rozhodnout podle výše nabídnuté ceny a poprvé na dotovaný rychlík vpustit jinou firmu než České dráhy, musel by zřejmě dát Arrivě garanci mnohem dříve než v listopadu.

Vláda schválila otevření trhu
Nynější klání o linku Plzeň–Most nemá podobu skutečného tendru. Ministr dopravy provizorně vybere dle svého uvážení jednoho ze dvou zájemců a tomu linku na rok zadá přímo. Úřad totiž tendr nepochopitelně vypsat nestihl. Českým drahám ale od včerejška hrozí mnohem větší nebezpečí. Vláda dala zelenou skutečné liberalizaci trhu dotovaných rychlíků, do konce roku 2020 chce stát podle nového harmonogramu vypsat řádné soutěže o šest tratí. První by měla být vypsána ještě letos právě na mosteckou linku. Následovat budou relace Liberec—Pardubice, Liberec—Ústí nad Labem, Praha—Chomutov—Cheb, Praha—Ústí nad Labem—Děčín a Ostrava—Opava—Olomouc.