OBRAZEM: Na hořínské zdymadlo se vrátila vrata. Nově proplují i velké lodě

Osazení dolních vrat, dolního ohlaví na velké plavební komoře v Hoříně.

Osazení dolních vrat, dolního ohlaví na velké plavební komoře v Hoříně. Zdroj: Metrostav

Osazení dolních vrat, dolního ohlaví na velké plavební komoře v Hoříně.
Osazení dolních vrat, dolního ohlaví na velké plavební komoře v Hoříně.
Osazení dolních vrat, dolního ohlaví na velké plavební komoře v Hoříně.
Osazení dolních vrat, dolního ohlaví na velké plavební komoře v Hoříně.
Osazení dolních vrat, dolního ohlaví na velké plavební komoře v Hoříně.
11
Fotogalerie

Modernizace velké plavební komory v Hoříně u Mělníka jde do finále. Na secesní zdymadlo technici osadili nová dolní vrata. Autojeřáb, který vrata zvedal, byl umístěný na plavidle František a správnou polohu vrat na dolním ložisku pomohli zajistit potápěči.

Každé ze dvou křídel vrat měří 6 na 12 metrů a váží 30 tun. Další etapa modernizace komory se završí koncem dubna, kdy stavaři usadí nový most. Ten nahradí původní betonovou konstrukci.

Stavba v Hoříně umožní vyšším lodím doplout od soutoku Vltavy a Labe až do Prahy a v lokalitě u Mělníka překonat rozdíl hladin až 8,5 m. Investice Ředitelství vodních cest dosahuje 360 milionů korun a celá modernizace deseti kilometrů dlouhého plavebního kanálu Vraňany-Hořín vyjde asi na dvě miliardy korun.

První vyšší lodě by po něm mohly proplout příští rok na jaře. „Vrata jsou srdcem každé plavební komory a jejich demontáží v červenci loňského roku začala modernizace zdymadla, které přes více než 100 lety zajistilo celoroční splavnost Vltavy. S novými vraty se do komory dostanou moderní velké osobní lodě evropských parametrů i lodě s kontejnery,“ uvedl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Suché zkoušky vrat by měly začít na přelomu května a června. Potom komoru čeká tříměsíční provizorní provoz.