Od prosince Praze přibudou vlakové spoje, tratě praskají ve švech

Pražské Hlavní nádraží

Pražské Hlavní nádraží Zdroj: Stepan Bruner, E15

Železniční doprava v Praze a okolí s počátkem nového jízdního řádu v prosinci výrazně zhoustne. Jen na samotné hlavní město připadá nárůst počtu vlakových kilometrů o 326 tisíc, tedy téměř sedm procent. Přidávat spoje přitom není jednoduché, neboť některé tratě praskají ve švech už nyní.

K největšímu posílení provozu dojde na trati Praha–Kralupy nad Vltavou, kde budou nově jezdit osobní vlaky i v sedlech kolem poledne a o víkendu v intervalu 30 minut místo dosavadních 60 minut. „Rozšiřuje se období trvání špičky o zhruba jednu hodinu na víceméně všech elektrizovaných tratích do Prahy, tedy bude delší období s intervalem 15 minut,“ doplnil náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt.

Více vlaků bude jezdit i ve směru na Všetaty a Mělník. Podle nového grafikonu přibude v pracovní dny jeden spěšný vlak Praha–Mělník, ráno pojede navíc osobák Všetaty–Praha. Na příměstské trati mezi Nučicemi a Berounem bude zaveden pravidelný takt, vložené krátké spoje z Prahy do Nučic budou končit až na místní zastávce, a nikoli na nádraží jako dosud.

Rozšíření objednávky vlaků se bude týkat například i tratí z Peček do Kouřimi, z Vraňan do Lužce, z Prahy do Kladna nebo z Prahy do Dobříše a Čerčan. Jde mimo jiné o reakci na rostoucí zájem cestujících. Jak nedávno uvedl šéf Českých drah Pavel Krtek, právě integrované dopravní systémy v čele s Prahou jsou hlavním tahounem tržeb podniku. Jen za pololetí činil růst čtyři procenta.

Posílení jízdního řádu se ale neobejde bez navýšení dotací. Jen v Praze činí dotace kolem 850 milionů ročně, pro příští rok se počítá s navýšením o zhruba 65 milionů. Dalšími penězi přispívá na dopravu Středočeský kraj.