Odběr elektřiny k dobíjení elektromobilů prudce narůstá. Rekordy hlásí ČEZ, PRE i E.ON

Ultrarychlé stanice ČEZ

Ultrarychlé stanice ČEZ Zdroj: Grafika e15, CEZ

S přibývajícím množstvím elektromobilů na českých silnicích se zvyšuje také objem elektřiny, kterou řidiči do vozů dobíjejí. Dva největší provozovatelé veřejných stanic ČEZ a Pražská energetika poskytli exkluzivně pro e15 statistiky o dobíjení v loňském roce, z nichž vyplývá, že řidiči načerpali meziročně o desítky procent více „šťávy“, nejčastěji v Praze a okolí. Vyšší odběr elektřiny už dříve ohlásil také E.ON. Dobrou zprávou pro řidiče je, že přibývá lokalit, kde lze dobít, a od letoška navíc znatelně ušetří.

Nejvíce energie loni „natankovali“ řidiči u stanic ČEZ, a to rekordních 5,5 gigawatthodiny, tedy o čtvrtinu víc než v roce 2022. Dobíjeli více než 281tisíckrát. S tím, jak narůstá počet aut s bateriemi, které mají vyšší kapacitu, vzrostl i průměrný odběr z předloňských šestnácti na dvacet kilowatthodin. Nejvytíženější stanice jsou ty v Praze, ve Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů, například na D1.

„Letos očekáváme zrychlení růstu odebrané energie o víc než třicet procent zejména díky očekávanému zrychlení růstu počtu elektromobilů na českých silnicích,“ říká pro e15 místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Dosud nejvyšší odběr elektřiny naměřila i Pražská energetika. Meziročně vzrostl o 69 procent na 5,23 gigawatthodiny. Celkový počet transakcí, které řidiči provedli při dobíjení, vzrostl dokonce o 76 procent na 303 tisíc, mimo Prahu to bylo 41 procent. Společnost sice neprozrazuje, kolik má aktivních uživatelů, oproti roku 2022 měla ale vydat o polovinu více čipů, s jejichž pomocí lze stanice používat. Nejvíce energie zákazníci PRE odčerpali 8. prosince, a to přes 23 tisíc kilowatthodin, nejméně 12. února, jen 9685.

Meziročně o dvě třetiny stoupl odběr také prostřednictvím sítě E.ON na dvě gigawatthodiny, celkem si řidiči dobili v téměř devadesáti tisících případech, uvedla už dříve společnost. Nejvytíženější byly pomalejší dobíječky u hypermarketu Globus na pražském Zličíně. E.ON jako jediný zmínil také konkrétní modely aut, do nichž tekla energie nejčastěji: Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4 a Kia eNiro.

Energetické společnosti postupně zrychlují tempo, jakým stavějí další veřejné dobíjecí stanice, které jsou převážně dotované z peněz Evropské unie. Nejvíce, a to 169, jich loni zprovoznila PRE, jejíž síť tak tvoří více než 660 stanic. Stejný počet uvádí i ČEZ, jenž se loni pochlubil přírůstkem 144 nových stanic. Síť E.ON tvoří nejméně 265 stojanů – všechny společnosti postupně otvírají nová dobíjecí místa.

PRE, ČEZ i E.ON svorně tvrdí, že vzhledem k množství elektromobilů na tuzemských silnicích je celková síť dobíječek dostatečně hustá. Přiznávají ale, že je potřeba budovat více těch nejrychlejších stanic, opatřených vysokým výkonem. Ze všech, které loni ČEZ zprovoznil, proto byla každá čtvrtá ultrarychlá.

Celkem tak nabízí téměř padesátku nabíjecích míst o výkonu až 360 kilowattů, u kterých lidé během deseti minut doplní energii potřebnou na dalších 150 kilometrů jízdy, tvrdí ČEZ. „Letos jich zprovozníme více než osmdesát," dodává Cyrani.

„Současná kapacita veřejné dobíjecí infrastruktury v Česku je zatím zcela dostačující,“ říká pro e15 vedoucí sekce Emobility v PRE Libor Hladík. „To neznamená, že bychom měli polevit v jejím rozšiřování a posilování, protože uživatelů bateriových aut stále přibývá. Už teď v některých lokalitách vidíme, že se vytíženost sítě zvyšuje, a proto na těchto místech chceme letos posilovat výkon, případně přidávat dobíjecí body a upravovat okolí stanic, aby byly uživatelsky co nejpřívětivější.“

Ze všech 660 stanic PRE je těch ultrarychlých 33, čtvrtina veškerého loňského dobíjení však proběhla právě u nich. Nejčastěji v pražských Holešovicích, olomouckém centru Moravia a u KFC Loket. Postupně se také zvyšuje vytíženost stanic. Ty od PRE byly nevyužité v 95 procentech času, během nichž mohly teoreticky dobíjet. Pětiprocentní vytíženost z pohledu času ale patří k nejvyšším na trhu.

Dobíjecí stanice PRE v pražských HolešovicíchDobíjecí stanice PRE v pražských Holešovicích|Jiří Koťátko

Dobíjení navíc nyní vyjde levněji. Energetické společnosti začátkem roku snížily ceny, což umožnil pokles cen elektřiny na evropské burze. V některých případech tak řidiči za dobíjení ušetří oproti loňsku až třetinu, typicky při používání nejrychlejších stanic.

Další větev byznysu, na niž se tyto společnosti zaměřují, je budování dobíjecí infrastruktury v domácnostech, bytových domech a ve firmách. Právě tam lidé nabíjejí nejčastěji, podle odhadů v sedmdesáti až osmdesáti procentech případů.