Odbory: Výroky Žáka o situaci v Cargu mohou způsobit až miliardové škody

ČD Cargo

ČD Cargo Zdroj: cdcargo.cz

Nedávná slova ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka o vážné situaci v ČD Cargu mohou nákladnímu dopravci způsobit škody ve výši stovek milionů, možná i miliard korun. V České televizi to uvedl šéf železničních odborů Jaroslav Pejša, který zároveň zkritizoval i zvažované tendry na osobní dopravu. Prý by znamenaly likvidaci celých Českých drah.

Podle názoru odborového předáka ministrovy výroky o neutěšeném stavu ČD Carga mohou ohrozit důvěru investorů, a to i z hlediska dluhopisového programu, který zahrnuje možnost předčasného splacení jedné miliardy v příštím roce. „S lidmi z branže jsme se bavili i o tom, jestli by se na pana ministra nemělo podat trestní oznámení,“ poznamenal Pejša.

Odborář rovněž řekl, že vedení Carga bude zřejmě již tento měsíc jednat o propuštění zhruba tří stovek zaměstnanců v příštím roce. Snižování stavů prý ještě nebylo oficiálně oznámeno. Pejša ale neočekává, že by firma přišla s rozsáhlým propouštěním až 1600 lidí, o němž se mluvilo dříve.

Podle šéfa železničních odborů stojí dopravce především před problémem sestavit vyrovnaný finanční plán na příští rok. Otázkou zůstává, zda se podniku podaří vyjednat nějaké hromadné zakázky. „Žádný kolaps ale národnímu dopravci nehrozí,“ zdůraznil dnes Pejša, který byl o víkendu znovu zvolen do čela drážních odborů.

ČD Cargo je dceřinou společností Českých drah
Loni Cargo hospodařilo s dvoumiliardovou ztrátou. Zástupci odborů nedávno uvedli, že se obávají masivního propouštění kvůli tomu, že vedení firmy finančně oddělilo ztrátové podnikání v přepravách jednotlivých zásilek od výnosnější přepravy ucelených vlaků. Podle odborářů vedení podniku oznámilo, že hledá úspory odpovídající ekvivalentu platu 1600 zaměstnanců. Ministr dopravy Žák připustil propouštění stovek lidí. Dopravce má nyní asi 9500 pracovníků.

Cargo v poslední době zasáhlo několik událostí, třeba ztratilo tendry na dovoz uhlí pro elektrárnu ve Chvaleticích a na převoz škodovek do Polska. Obě zakázky získala společnost AWT, v níž má 40procentní podíl miliardář Zdeněk Bakala. Podle dnešního Pejšova vyjádření se ale o chvaletických dodávkách ještě bude jednat.

Odborový předák se obul také do vypisování tendrů na osobní dopravu na vybraných tratích, které by za současných nerovných podmínek údajně znamenalo likvidaci Českých drah. Podle Pejši je zajištění dopravy pro lidi, například do zaměstnání, základním úkolem právě národního dopravce a je nesmysl, aby vládní dotace na provoz tratí pobírala zahraniční společnost. Společné jednání obou stran, odborů a ministerstva, lze očekávat v rámci tripartity 17. října.