Ohrožené Smartwings. Čínský akcionář aerolince zatrhl miliardové navýšení kapitálu

Boeing 737 Max 8 Smartwings

Boeing 737 Max 8 Smartwings Zdroj: Profimedia

Boeing 737 MAX 8 Smartwings
Boeing 737 MAX
Odstavené Boeingy 737 MAX amerických Southwest Airlines
Boeingy 737 MAX v různých fázích montáže se hromadí i na odstavných plochách kolem továren výrobce
Boeingy 737 MAX v různých fázích montáže se hromadí i na odstavných plochách kolem továren výrobce
15
Fotogalerie

Největší tuzemská letecká společnost Smartwings zažívá horké chvíle, a to léto ještě ani nezačalo. Opakovaně neuspěla s návrhem na razantní zvýšení základního kapitálu. V pozvánce na valnou hromadu Smartwings tuto situaci označují za existenční ohrožení. Později společnost uvedla, že je v dobré finančí kondici.

Aerolinka po akcionářích žádala zvýšení dosavadního základního jmění 1,24 miliardy korun o 700 milionů nebo o 1,4 miliardy korun. Chtěla tak kompenzovat významné ztráty vzniklé po haváriích letadel Boeing 737 MAX a následném zákazu jejich provozu v Evropě. Tyto stroje přitom tvoří třetinu flotily Smartwings. Investor China lnternational Group Corporation však transakci na valných hromadách opakovaně znemožnil.

Zvýšení základního kapitálu projednávali investoři na dvou shromážděních počátkem dubna a května. „Zvýšení schváleno nebylo, neboť se zástupce čínského akcionáře poprvé hlasování zdržel a podruhé vůbec nepřišel,“ sdělila deníku E15 mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. A bez souhlasu Číňanů, kteří v aerolinkách drží 49,92 procenta, nemůže zvýšení projít.

„Určitě je to velmi vážná situace. Odmítavý postoj čínského akcionáře značí, že už firmě zřejmě příliš nevěří. Odmítnete-li zvýšení kapitálu, musíte počítat i s případným koncem společnosti,“ říká hlavní analytik J&T banky Milan Vaníček.

„Není jasné, proč čínský akcionář zvýšení odmítá, když pro něj existuje objektivní důvod, který dopravce nezavinil. Buď Číňané na zvýšení nemají prostředky, nebo kapitál zvyšovat nechtějí. Pak nedává smysl, proč firmu kupovali,“ dodává analytik. Čínská společnost na otázky nereagovala.

Zbývající podíl ve Smartwings patří českému investorovi Unimex Group, jehož spoluvlastníkem je podnikatel Jiří Šimáně.

„Unimex samozřejmě souhlasil se zvýšením základního kapitálu,“ dodala Dufková. Letecká společnost se tak dostává do existenčních problémů, které nemusí přežít. V pozvánce na valnou hromadu Smartwings uvedla, že potřebuje posílit finanční pozici, aby se dokázala vypořádat s výrazným propadem výnosů a zvýšenými náklady.

Prohlédněte si problémové boeingy:

„Nedojde-li k posílení finanční pozice, existuje významné riziko ohrožení samotné existence společnosti,“ píše se v pozvánce podepsané členem představenstva Smartwings Jiřím Juránem. Aerolinie uvádějí, že jim přibývají potíže s cash flow a jsou vystaveny sílícímu tlaku financujících bank.

V reakci na zprávu mluvčí Smartwings Dufková uvedla, že společnost je v dobré finanční kondici. „Situace kolem letadel B 737 MAX naši činnost pochopitelně výrazně ovlivnila, ale jsme naprosto přesvědčeni o tom, že ji zvládáme a ve svém důsledku se s ní vypořádáme," dodala. Smartwings pozvánku na valnou hromadu po vydání tohoto článku stáhly ze svých webových stránek.

Výtah z pozvánky na valnou hromadu Smartwings, v níž člen představenstva Jiří Jurán hovoří o existenčním ohrožení společnosti:

Podle Vaníčka mají Smartwings více možností, jak svou situaci řešit. Například k externímu financování například formou úvěru, dluhopisu nebo leasingu totiž nepotřebuje souhlas akcionářů. Rozhodující bude ochota bank jim půjčit.

„Je-li společnost příliš zadlužená, další peníze nedostane. Proto možná žádá o vyšší kapitál,“ uvádí Vaníček s tím, že v úvahu připadá i fúze s jinou společností. Společnost Smartwings navíc musí platit nemalé částky jednak za uzemněné boeingy, jednak za nově nasmlouvaná letadla, která mají částečně nahradit výpadek. Je možné, že Boeing bude postiženým aerolinkám část ztrát kompenzovat. Často tak ale činí pouze v podobě slev na budoucí nákupy letadel.