Ojetiny z flotily Českých drah stále budí vášně

„Sdružení SOVA získalo informace o masivním výprodeji totálně ojetých automobilů Českých drah. V několik měsíců trvajícím tendru zakoupil již nepotřebné starší vozy pražský autobazar Auto ESA, který je nyní nabízí na jižní Moravě, ale i na svých pobočkách jinde po České republice,“ píše na svém webu SOVA.
Sdružení varuje, že vozy z parku drah jsou v katastrofálním stavu a neměly by být provozovány na tuzemských silnicích. „Nemáme možnost, jak ověřit, zda již byly opravdu všechny vozy prodány. Každopádně platí naše varování před jejich technickým stavem. Proto je máme dále na webu, aby si to mohli lidé ověřit i zpětně,“ řekl E15.cz předseda SOVA Zbyněk Veselý.
Dráhy inkasovaly 28 milionů
To, že by byly automobily prodané z parku Českých drah v dezolátním stavu a vhodné pouze na náhradní díly, jak varuje SOVA, ale rozhodně popřel mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
„Prodej se týkal řádně servisovaných a udržovaných referentských vozů s jednoznačně známou minulostí. U každého vozu byl proveden znalecký posudek včetně zhodnocení technického stavu. Naopak takový pečlivý servis mohl být pro kupujícího výhodou,“ vysvětlil E15.cz Šťáhlavský. Navíc s každým posudkem se podel něj mohli uchazeči o auta seznámit, stejně jako si mohli vozidla fyzicky prohlédnout.
O kolik vozů konkrétně šlo a za jakou cenu je dráhy prodaly? „K dnešnímu dni jsme formou veřejné obchodní soutěže prodali více než 300 silničních vozidel v celkové hodnotě zhruba 28 milionů korun. Do soutěže se přihlásilo pět uchazečů, jména však u soutěží nezveřejňujeme,“ odpověděl Šťáhlavský.
Z jeho informací a následného výpočtu vyplývá, že průměrná cena jednoho ojetého vozu z flotily drah tak činila 93 tisíc korun.
Auto ESA: Je to antikampaň
Společnost Autocentrum ESA varování SOVA považuje za antikampaň proti firmě. „Vyhráli jsme první (proběhlo v říjnu 2013 – pozn. red.) a druhé kolo tendru, ve kterém se prodávaly ty nejkvalitnější vozy z flotily Českých drah. Šlo především o modely Škoda Superb, Octavia a Fabia. Většina modelů byla ve vyšších výbavových verzích, a to včetně verzí RS,“ řekl E15.cz ředitel strategického rozvoje Auto ESA Pavel Foltýn.
Vozy z prvního kola tendru byly podle Foltýna určeny pro prodej zákazníkům. O tom, že se jednalo o skutečně kvalitní vozy, svědčí, že byly velmi rychle prodány: „Nezaregistrovali jsme žádný nárůst reklamací, jejichž procento se u nás dlouhodobě drží na hranici šest procent,“ uvedl Foltýn.
„O kvalitě prodávaných vozidel jsme stoprocentně přesvědčeni, proto jsme na stránkách www.autoesa.cz zveřejnili seznamy prodávaných vozidel, včetně čísel VIN. Dali jsme tak jasně najevo, že nemáme co skrývat a informace uvedené v článku na stránkách sdružení SOVA se nezakládají na pravdě,“ dodal Foltýn.
To, že se v nabídce Auto ESA i jiných autobazarech mohou vozy z flotily ČD z druhého, třetího a čtvrtého tendru v Česku někde ještě vyskytovat, Foltýn nevyloučil. Jimi zakoupená vozidla v druhém tendru byla podle něj v kvalitě odpovídající ojetým referentským vozům.
Třetí a čtvrtý tendr vyhrála společnost AAA Auto a auta byla podle Českých drah v mnohem horším technickém stavu, než z prvních dvou kol.
Jak se vyvíjel český trh s automobily v roce 2013
Prodeje | počet v kusech | meziroční změna v % |
---|---|---|
nové vozy | 164 736 | -5,3 |
ojeté vozy | 570 000 | +8,0 |
Zdroj: MPO