Pandemie zlevnila letadla. Ceny pronájmu dopravních strojů spadly až o desítky procent

Letouny Air France odstavené na letišti Charlese de Gaulla v Paříži

Letouny Air France odstavené na letišti Charlese de Gaulla v Paříži Zdroj: Reuters

Letiště po celé Evropě plní odstavená letadla: Lufthansa
Letiště po celé Evropě plní odstavená letadla: Air France
British Airways počítá i s rozsáhlým propouštěním pilotů
Aerolinky Aeroflot a Rossiya nabízejí rezervace letů z Ruska do Česka od 1. srpna. Zatím ale stále platí zákaz Kremlu pro všechny mezinárodní lety
5
Fotogalerie

Pronajmout si dopravní letadlo je letos mnohem levnější než v loňském roce. Ceny u některých typů letadel se od začátku roku propadly o desítky procent, vyplývá z údajů poradenské společnosti Ishka, které má k dispozici server Leeham News.

Pandemie koronaviru výrazně zasáhla do leteckého provozu na celém světě. Počet vypravených pravidelných letů klesl v květnu globálně o více než dvě třetiny, a ačkoliv nyní již aerolinky začínají provoz obnovovat, provoz na globálním nebi je v meziročním srovnání stále ani ne poloviční, ukazují data společnosti OAG.

Aerolinky se tak v současnosti potýkají s velkým nadbytkem letadel a to má dopad i na poptávku po letadlech k pronájmu či na ceny, kterou jsou za tuto službu ochotné zaplatit.

Například Boeing 737-800, jedno z vůbec nejrozšířenějších letadel, bylo možné na konci června pronajmout v průměru za 125 tisíc dolarů měsíčně, o 38 procent levněji než na počátku roku. Průměrná cena pronájmu konkurenčního Airbusu A320-200 se za stejných šest měsíců propadla o 36 procent na 110 tisíc dolarů na měsíc. Ishka ve všech případech srovnává 15 let staré letouny, které jsou v polovině cyklu mezi předepsanými velkými opravami.

O něco lépe si na trhu vedou letouny pro dálkové tratě. Například pronájem Boeingu 767-300ER zlevnil za šest měsíců o osm procent a za Boeing 777-200ER si nyní leasingové společnosti účtují o 14 procent méně.

Méně strmý je i propad tržní hodnoty letadel. Již zmíněný Boeing 737-800 zlevnil od začátku roku o pětinu. Pro srovnání – na počátku nového milénia, kdy letectví nejprve zasáhly události 11. září 2001 a o rok později pandemie nemoci SARS, tržní hodnota Boeingu 737 postupně klesla o čtvrtinu.  

Propad cen pronájmů letadel reflektují i akcie leasingových společností. Jeden z největších hráčů v oboru AerCap na burze od začátku roku ztratil polovinu hodnoty. Podobně jsou na tom i akcie konkurenční Air Lease Corporation.