Paříž se zbavuje sdílených aut, projekt prodělával miliony | E15.cz

Paříž se zbavuje sdílených aut, projekt prodělával miliony

mit

Hlavní město Francie patřilo v minulých letech mezi pionýry sdílených dopravních prostředků. Město se angažovalo v rozšíření projektů na půjčování jízdních kol i aut, jeden z nejvýznamnějších projektů však nyní končí. Služba sdílení vozidel Autolib byla dlouhodobě finančně neudržitelná. 

Autolib začali první zákazníci využívat v roce 2011, jednou z klíčových charakteristik projektu přitom bylo využívání malých elektromobilů speciálně navržených pro městské sdílení. Uživatelé si je ale nakonec neoblíbili, také kvůli jejich špatnému stavu, nečistotě a nedostatečné údržbě.

Provozovatel služby Autolib, společnost Bollore, proto předpověděla ztrátu na následujících pět let ve výši 300 milionů eur (7,7 miliardy korun), uvádí Bloomberg. Paříž proto s firmou spolupráci ukončila.

Oproti spalovacím vozům má přitom elektrický carsharing vyšší náklady, ve městě totiž musela firma vybudovat a udržovat dokovací dobíjecí stanice pro auta. Aby byl přitom projekt efektivní, jejich množství muselo nadále růst. Starší elektromobily také trápila delší doba dobíjení, která znemožňovala neustálé využívání aut.

Průzkum: Češi si oblíbili nakupování vozů přes internet a místo autopůjčoven preferují carsharing

Bollore tak nyní očekává, že se celkem čtyři tisíce aut stáhnou z trhu v průběhu následujících týdnů. Otázkou přitom zůstává, jak budou pokračovat další projekty společnosti v ostatních metropolích. Své sdílené vozy provozuje Bollore například v Singapuru nebo Los Angeles.

Na problémy s dokovacími stanicemi přitom doplatila také služba Velib, která musela čelit například čínské konkurenci, jejíž kola je možné používat bez stojanů.

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař
Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

Autor: mit
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!