Paříž se zbavuje sdílených aut, projekt prodělával miliony

Autolib, ilustrační foto

Autolib, ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Autolib, ilustrační foto
Autolib, ilustrační foto
Autolib, ilustrační foto
Autolib, ilustrační foto
Autolib, ilustrační foto
11
Fotogalerie

Hlavní město Francie patřilo v minulých letech mezi pionýry sdílených dopravních prostředků. Město se angažovalo v rozšíření projektů na půjčování jízdních kol i aut, jeden z nejvýznamnějších projektů však nyní končí. Služba sdílení vozidel Autolib byla dlouhodobě finančně neudržitelná. 

Autolib začali první zákazníci využívat v roce 2011, jednou z klíčových charakteristik projektu přitom bylo využívání malých elektromobilů speciálně navržených pro městské sdílení. Uživatelé si je ale nakonec neoblíbili, také kvůli jejich špatnému stavu, nečistotě a nedostatečné údržbě.

Provozovatel služby Autolib, společnost Bollore, proto předpověděla ztrátu na následujících pět let ve výši 300 milionů eur (7,7 miliardy korun), uvádí Bloomberg. Paříž proto s firmou spolupráci ukončila.

Oproti spalovacím vozům má přitom elektrický carsharing vyšší náklady, ve městě totiž musela firma vybudovat a udržovat dokovací dobíjecí stanice pro auta. Aby byl přitom projekt efektivní, jejich množství muselo nadále růst. Starší elektromobily také trápila delší doba dobíjení, která znemožňovala neustálé využívání aut.

Bollore tak nyní očekává, že se celkem čtyři tisíce aut stáhnou z trhu v průběhu následujících týdnů. Otázkou přitom zůstává, jak budou pokračovat další projekty společnosti v ostatních metropolích. Své sdílené vozy provozuje Bollore například v Singapuru nebo Los Angeles.

Na problémy s dokovacími stanicemi přitom doplatila také služba Velib, která musela čelit například čínské konkurenci, jejíž kola je možné používat bez stojanů.