Piloti: Ryanair svým šetřením ohrožuje bezpečnost | E15.cz

Piloti: Ryanair svým šetřením ohrožuje bezpečnost

Piloti: Ryanair svým šetřením ohrožuje bezpečnost
Šéf Ryanairu Michael O'Leary
• 
ZDROJ: profimedia.cz

bru

Šéf irských aerolinek Ryanair Michael O'Leary je znám svým kontroverzními úspornými kroky. Nyní ale při vymýšlení nových způsobů, jak snížit náklady, zřejmě zašel příliš daleko. Podle pilotů z odborového svazu Cockpit totiž jeho poslední nápad ohrožuje bezpečnost.

Žádné toalety v letadlech, dieta pro palubní průvodčí, pití bez ledu – to jsou jen některá z opatření, která O'Leary zavedl ve snaze ušetřit každý mililitr kerosinu. Ušetřit se snaží i tím, že letouny tankují jen tolik paliva, kolik za obvyklých okolností potřebují pro daný let. Rezerva je minimální.

Právě toto rozhodnutí pilotům vadí. Jak ukázala tři nouzová přistání letounu Ryanairu na konci července ve Valencii, paliva není nazbyt. Stroje, které měly původně namířeno do Madridu, musely kvůli špatnému počasí přistát na jiném letišti. Kvůli malým rezervám paliva jim ale hrozily potíže.

Španělská pobočka evropského odborového sdružení pilotů si na chování Ryanairu stěžovala už dříve. Firma prý piloty dlouhodobě nutí, aby tankovali co nejméně paliva.

Ryanair kritiku španělských pilotů odmítl. Nyní se k nim ale přidali jejich němečtí kolegové. „U Ryanairu je zvykem vyvěšovat seznamy, na nichž jsou piloti seřazeni podle své spotřeby paliva,“ uvedl mluvčí Cockpitu Jörg Handwerg. Dvacet procent pilotů s nejlepší spotřebou obdrží pochvalný dopis, dvacet procent s nejhorším výsledkem naopak výzvu, aby dodržovali předepsané procesy. „Je tak na ně vyvíjen psychologický nátlak,“ dodal pro deník Handelsblatt.

Irský dopravce uvedl, že všechna tři letadla, která nouzově přistála ve Valencii, měla palivo ještě na dalších 30 minut letu, což odpovídá mezinárodním předpisům. Podle pilotů se všechny letouny přiblížily kritickému nedostatku kerosinu. Dodávají, že výrobce za takových okolností doporučuje manipulovat obzvláště opatrně, aby nedošlo k zastavení motorů. Hovořit za takových okolností o „normálním přistání“ je podle nich „očividné zlehčování“.

Autor: bru
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud