Plzeňská Škoda zpochybňuje rakouskou opci na railjety

Railjet

Railjet Zdroj: OBB

Kolem akvizice rychlovlaků Railjet od Siemensu, kterou chystají České dráhy, přituhuje. Podle dokumentů, které má deník E15 k dispozici, vytáhla plzeňská Škodovka do boje s nejtěžším kalibrem. V podání na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) český podnik zpochybňuje samotnou opci Rakouských spolkových drah (ÖBB) na 16 souprav, kterou mají převzít České dráhy. Jejich cena je 200,5 milionu eur.

Podle čtyři roky starého článku tehdejšího šéfa rakouských drah Stefana Wehingera totiž Rakušané objednali rychlovlaky ve dvou tranších. Nejprve koupili 23 souprav za 245 milionů eur, následně přišla objednávka na 44 vlaků za 571 milionů eur. O opci na 16 vlaků tak údajně nemůže být řeč.

Podle Škody dráhy přebírají bez tendru smlouvu ÖBB. Navíc kupují vlaky zhruba o dva miliony eur na soupravu dráž než Rakušané v první tranši. Výrobce Siemens se ale brání, podle něj opci na 16 vlaků založil smluvní dodatek z roku 2007.

Dráhy podle Škody vlaky na 230 kilometrů v hodině nepotřebují. Český výrobce má přitom plány na podobné, i když pomalejší. České dráhy naopak považují rakouskou nabídku za neopakovatelnou příležitost z hlediska času i rychlosti dodání. S vlaky „na papíře“, které nabízí Škodovka, mají špatnou zkušenost. Už sedm let čekají na nové lokomotivy řady 380, dodávka má už dva roky zpoždění.

Problém s railjety nyní řeší ÚOHS. Do 11. srpna může transakci předběžným opatřením zakázat až do definitivního posouzení případu. Pokud úřad předběžné opatření nevydá, jak žádá Škoda, dráhy smlouvu se Siemensem zřejmě uzavřou. V srpnu totiž uplyne blokační lhůta 45 dnů od podání připomínek na ÚOHS.