Počet létajících cestujících loni stoupl téměř o 6 procent, nákladu ubylo

Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 Dreamliner Zdroj: ctk

Zájem cestujících o leteckou dopravu loni meziročně stoupl o 5,9 procenta. Uvedla to dnes letecká asociace IATA, podle níž se tak potvrzují její dřívější předpovědi. Objem nákladní dopravy naopak klesl o 0,7 procenta.

„Uvážíme-li stav ekonomik západního světa, držel se v roce 2011 trh osobní letecké dopravy velmi dobře. Celkově byl ale rok 2011 rokem protikladů. Růst počtu cestujících (…) byl vyvážen propadem nákladní dopravy. Optimismus v Číně kontrastoval s ponurou náladou v Evropě,“ uvedl šéf IATA Tony Tyler.

Osobním dopravcům se dařilo především v první polovině roku, mezi únorem a červencem stoupl počet cestujících o 6,2 procenta. Od září do prosince jejich počet naopak stoupl o 1,2 procenta. Ani růst počtu cestujících mezi listopadem a prosincem o 1,4 procenta nebyl příliš vysoký. Oproti prosinci roku 2010 a posledním měsícem loňského roku sice zájem stoupl o 6,4 procenta, to jde ale do značné míry na vrub propadu letecké dopravy v Severní Americe a Evropě na konci roku 2010.

Aerolinky také letos nasazovaly větší letadla a více spojů. Kapacita pro cestující celosvětově stoupla o 6,3 procenta, prostor pro náklad se zvětšil o 4,1 procenta. Tato čísla v obou oblastech překonala růst poptávky, což se odrazilo na poklesu vytíženosti letadel. U osobní dopravy dosáhla 78,1 procenta, u nákladní 45,9 procenta. Kromě afrických dopravců místem nejvíce „plýtvají“ blízkovýchodní aerolinky.

Přes „ponurou náladu v Evropě“ loni poptávka cestujících na starém kontinentu stoupla o 9,5 procenta. „Je ironií, že poptávku mezi obchodními cestujícími podpořilo slabé euro,“ podotkl Tyler. Kvůli vysokým daním a restriktivní politice vlád ale evropští dopravci v porovnání s ostatními regiony vykázali nejslabší zisk.

Růst poptávky ve východní Asii naopak mírně zpomalil na 6,4 procenta pro osobní dopravu. Způsobilo to především zemětřesení a vlna tsunami v Japonsku. Podle IATA bude dopad této přírodní katastrofy jen krátkodobý a zájem cestujících by měl příští rok opět posílit.

Na pozici regionu s nejvyšším růstem zájmu cestujících tak pro letošek vystoupila Jižní Amerika, kde poptávka posílila o více než deset procent. Tento region byl také jediným, který loni svou kapacitu navýšil o méně sedadel, než kolik činil nárůst počtu cestujících.

Podle IATA bude letošek pro aerolinkyobtížný. Vývoj v odvětví bude do značné míry záviset na tom, zda se podaří překonat krizi eurozóny. „Pokud se nepodaří najít trvalé řešení, bude to mít dalekosáhlé důsledky pro ekonomiky celého světa. A skoro určitě by to letecké dopravce uvrhlo do červených čísel,“ dodal Tyler.