Podívejte se: novinky mířící na české koleje

Na skutečných tratích se nejspíš potkají jen zřídka, na veletrhu ale Leo Express a RegioPanter sousedí

Na skutečných tratích se nejspíš potkají jen zřídka, na veletrhu ale Leo Express a RegioPanter sousedí Zdroj: E15 Stepan Bruner

Polský výrobce PESA Bydgoszcz ukázal vlak Link II, který se pod jménem RegioShark objeví na regionálních tratích Českých drah
Dráhy si objednaly 31 lokálek za dvě miliardy korun, zde se ovšem vlaky představily v barvách německého dopravce Oberpfalzbahn
Link II může být vybaven i dětským koutkem
V Česku bude RegioShark nasazen v Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji
Již brzy zamíří do provozu další regionální vlaky pro České dráhy, které ponesou také zvířecí jméno, v tomto případě RegioPanter.
9
Fotogalerie
Berlínský železniční veletrh Innotrans je největší akcí svého druhu. Nabízí tak jedinečnou příležitost prohlédnout si na jednom místě také všechny novinky, které se chystají na české železniční tratě.

Na akci se představuje přes 2500 vystavovatelů ze 49 zemí; z toho více než stovka firem z Česka. Devátý ročník přehlídky láká na celkem 104 světových premiér, což je dvakrát více než při posledním ročníků před dvěma roky.

Návštěvníkům se představila například i nová vlaková jednotka Flirt od švýcarského výrobce Stadler, s níž od prosince vyjede na českou železnici nový soukromý osobní dopravce Leo Express. V Berlíně má veřejnost poprvé příležitost zblízka si prohlédnout kompletní interiér i exteriér zlatočerné soupravy, se kterou bude chtít podnikatel Leoš Novotný na trati mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem konkurovat státním Českým drahám a RegioJetu Radima Jančury.

Leo Express chce lákat hlavně na pohodlí a výbavu moderních nízkopodlažních vlaků. „Máme kompletně nový interiér, všechny sedačky jsou polohovatelné, je v nich dostatek místa na nohy i zavazadla, u všech míst jsou elektrické zásuvky. Sedadla jsou speciálně designovaná na dálkovou dopravu,“ přiblížil mluvčí společnosti Petr Kopáček.

Cestujícím nabídne i wi-fi připojení nebo speciální zábavní a informační kanál s filmy, hudbou, zpravodajstvím či hrami. „Je to absolutně unikátní v celé Evropě. Vím, že jsme druzí v Evropě, kteří něco takového vyvinuli,“ poznamenal Novotný, podle něhož chce Leo Express nabízet „evropský koncept v českém, možná už trošku zatuchlém rybníčku“. Netají se přitom ambicemi expandovat nejen na další české páteřní tratě, ale i do sousedních zemí.

Kromě prohlídky jedné z pěti souprav, kterou dopravce od zimy nasadí na trasu mezi Prahou a severní Moravou, si zájemci na veletrhu mohou sami vyzkoušet také nový simulátor, který bude společnost používat pro školení svých strojvedoucích.

Vedle Leo Expressu se na berlínském výstavišti z Česka prezentují také firmy AŽD, ČKD, Strojírna Oslavany, Slovácké strojírny, Škoda Transportation a další. Posledně jmenovaný plzeňský výrobce ukazuje mimo jiné i svou nízkopodlažní tramvaj Škoda 15T ForCity, kterou už cestující znají z Prahy nebo Rigy a Škoda Transportation s ní nyní zkouší prorazit i na německém trhu.

Na jaře ji tam testovala v Saské Kamenici (Chemnitz). „Ta akce v Německu byla úspěšná, máme na to pozitivní odezvu například i z Holandska,“ řekl ČTK viceprezident firmy pro prodej Zdeněk Majer.

Pantery pro regiony prošly zkouškou mrazem

Leoš Novotný: Čeští bankéři nevědí, co je to vlak

Škoda Transportation se podle něj s ní v Německu v současnosti účastní dvou až tří výběrových řízení, které jsou ve fázi předkvalifikace. „Jsou to tendry, kde začínáme postupnými krůčky, dodávka 15 až 20 tramvají. Vybíráme si menší tendry, kde si myslíme, že můžeme uspět,“ uvedl Majer. Odmítl ale upřesnit, ve kterých německých městech by se nové soupravy z Plzně mohly objevit.

Veletrh InnoTrans je v Berlíně otevřen do pátku pro odbornou veřejnost. Pořadatelé očekávají, že ho za čtyři dny navštíví přes 100 tisíc lidí. O víkendu si nové lokomotivy, vlaky, tramvaje a další stroje mohou přijít prohlédnout i zájemci z řad laické veřejnosti.