Polské vlaky po Německu dobývají Itálii

Polský výrobce PESA Bydgoszcz ukazal vlak Link II, který se pod jménem RegioShark objeví na regionálních tratích Českých drah

Polský výrobce PESA Bydgoszcz ukazal vlak Link II, který se pod jménem RegioShark objeví na regionálních tratích Českých drah Zdroj: E15 Stepan Bruner

Polská společnost Pesa Bydgoszcz dál úspěšně proniká se svými vlaky na západoevropské trhy. Po obřím kontraktu s Deutsche Bahn zaujali Poláci se svými motoráky i italského národního dopravce Trenitalia.

Do Itálie dodají 40 dieselových souprav za téměř 140 milionů eur. První vlak by měl dorazit z Polska do Itálie letos v prosinci. Podle serveru Railjournal. com zahrnuje kontrakt opci na dalších 20 vlaků a také údržbu celé flotily.

Podobně jako v případě Německa se i k italskému státnímu dopravci Pesa dostala přes drobnější zakázky u menších dopravců. Stejné vlaky, které začnou Poláci letos dodávat Trenitalii, už jezdí pro tři tamní regionální drážní společnosti, Ferrovie del Sud Est, Ferrovie Emilia Romagna a Ferrovie Nord Milano. Lokálky pro Apeninský poloostrov jsou podobné těm, které si v počtu 31 kusů objednaly i České dráhy. Italové si ovšem připlatili za třívozovou variantu, Češi se vozí v soupravách, které jsou o jeden vůz kratší.

Pesa Bydgoszcz se k mezinárodní expanzi rozmáchla v posledních letech. Zatím zřejmě největším úspěchem je předloňský rámcový kontrakt s Deustche Bahn na dodávku až 470 motorových vlaků. Hodnota zakázky je ohraničena maximální sumou 1,2 miliardy eur. „Chceme být globálním hráčem, už se nerozhlížíme pouze po evropských trzích, díváme se i dál,“ uvedl v loňském roce šéf Pesy Tomasz Zaboklicki.

Velké plány nevýrazné firmy
Zatím stroje z produkce Pesy jezdí hlavně v Polsku, České republice, na Ukrajině, v Pobaltí, Německu a Itálii. Velké naděje firma vkládá do rodiny lokomotiv Gama. Rozmach a velkorysé plány přitom kontrastují s poměrně nevýraznou historií firmy. Ta se de facto vyvinula z klasické opravárenské dílny polských drah, obdoby českých železničních opraven a strojíren, takzvaných žosek. Jako samostatná firma funguje od roku 1991, první zahraniční kontrakt získala o tři roky později. Šlo o dodávku spacích vagonů do Litvy.