Povodí dostanou poprvé peníze z fondu dopravy, na příští rok je připraveno 70 milionů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Petr Horky

ilustrační foto
ilustrační foto
ilustrační foto
ilustrační foto
ilustrační foto
7
Fotogalerie

Podniky povodí velkých řek, které spadají pod ministerstvo zemědělství, budou moci od příštího roku čerpat poprvé desítky milionů korun na údržbu a opravy vodních cest ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Na příští rok má fond připraveno 70 milionů korun, rozpočtové výhledy na další léta hovoří o stejné částce.

„Rozdělení globální položky na jednotlivá povodí bude provedeno počátkem roku,“ sdělil deníku E15 ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Na peníze si sáhnou státní podniky Povodí Vltavy, Povodí Labe a Povodí Moravy, které se starají o nejvýznamnější vodní cesty.

Posledně jmenovaný podnik navíc získá z fondu vůbec poprvé i peníze na investice. Ty půjdou do modernizace rejd u plavebních komor na Baťově kanále. Přidělená částka bude postupně růst, příští rok půjde o 12 milionů, za dva roky už to bude téměř 50 milionů.

Transfer peněz z rezortu dopravy k povodím umožnila novela zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury. Částečně se tak řeší chaos, který v údržbě vodních cest panuje. Nová zdymadla a přístavy totiž buduje rezort dopravy zastoupený Ředitelstvím vodních cest. Následně je ale předává do správy ministerstva zemědělství a jemu podřízených povodí.

ŘVC je totiž pouhou složkou ministerstva dopravy a na obsluhu a údržbu zdymadel nemá lidi, povodím ale na druhé straně chyběly peníze. Například Povodí Vltavy se přitom musí starat o nově zbudova nou vodní cestu z Českých Budějovic na Orlík, kterou staví ŘVC s přispěním dotací za zhruba dvě miliardy korun.

Povodí se chce příští rok pustit do údržby a oprav za téměř 30 milionů. „Pokud bude poskytnutá částka z rozpočtu SFDI nižší, budou tyto akce realizovány buď z vlastních zdrojů podniku jako v minulých letech, případně budou přesunuty do dalšího období,“ uvedl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.