V centru Prahy vznikne za 650 milionů nové zdymadlo, má uvolnit ucpanou Vltavu

Zdymadlo u Hlávkova mostu

Zdymadlo u Hlávkova mostu Zdroj: Stanislav Kaláb

Ve zdymadle je dost místa i pro další loď..
Zdymadlo, ilustrační foto
Zdymadlo, ilustrační foto
Zdymadlo, ilustrační foto
Zdymadlo, ilustrační foto
8
Fotogalerie

V Praze se po více než třiceti letech bude stavět nová plavební komora. Stavbu za zhruba 650 milionů má v plánu Ředitelství vodních cest, které tak chce zjednodušit proplouvání lodí centrem města. Nové zdymadlo umožní lodím vplutí proti proudu do zdrže Staroměstského jezu, což dnes není možné. Na významu tím nabude nedaleká plavební komora Mánes na Šítkovském jezu, která dnes vede do „slepé uličky“ a slouží pouze při okružních plavbách.

Propojením nového zdymadla a Mánesu vznikne nová plavební dráha na vltavské vodní cestě, čímž se uleví přetížené komoře Smíchov. Ta zcela míjí zdrž Staroměstského jezu a lodě zdvihá až na úroveň hladiny nad Šítkovským jezem. Rostoucímu lodnímu provozu už přitom po téměř sto letech služby nestačí.

„Dochází zde k dopravním zácpám hlavně v okolí Karlova mostu, lodě během vyčkávání na proplavení krouží kolem mostu a například malá rekreační plavidla musejí často hodinu i déle čekat na proplavení,“ řekl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský. Investor nyní absolvuje pro získání všech povolení nezbytné administrativní kolečko, se zahájením stavby se počítá na rok 2019.

„Je to správný a logický počin, který bude výhodný pro všechny. Zejména pak pomůže menším plavidlům,“ řekl deníku E15 šéf Pražské paroplavební společnosti Jan Hamza. Podle něj se s výstavbou paralelní cesty počítalo už za první republiky.

Nová komora vznikne na opačné straně Dětského ostrova, než je dnešní zdymadlo Smíchov. Práce by přitom neměly výrazně zasáhnout do plavebního provozu. „Architektura plavební komory je důsledně řešena tak, aby odpovídala architektuře přilehlé smíchovské plavební komory, s četným uplatněním kamene,“ doplnil Bukovský.

Poslední nová plavební komora vznikla v Praze v polovině osmdesátých let spolu s modřanským jezem. Počátkem devadesátých let pak prošla kompletní rekonstrukcí komora Podbaba. Žádná z nich se ale nemůže výkony měřit se zdymadlem Smíchov. To patří s 30 tisíci proplavenými loděmi ročně k nejvytíženějším v Evropě.