Praha bude testovat autobus na vodík, regulovat chce také provoz elektrokoloběžek
Rada hlavního města Prahy schválila memorandum o testování autobusu s vodíkovým pohonem. Spolupracovat bude s Dopravním podnikem a společnostmi Orlen Unipetrol a Škoda Electric. Testování vozidla, které bude mít město k dispozici zdarma, začne ve druhém pololetí tohoto roku a potrvá čtyřiadvacet měsíců.
Město se chce zaměřit hlavně na testování jízdních vlastností a výši provozních nákladů. I proto vyrazí vodíkový autobus nejprve na trasu linky 170 spojující Jižní město a Barrandov. „Tato linka byla vybrána nejen kvůli blízkosti plnicí vodíkové stanice, ale rozhodlo i její proměnlivé vytížení a různé typy terénu, kterými projíždí,“ uvedl na tiskové konferenci po jednání rady náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
„V tuto chvíli budeme testovat jeden autobus. Budeme ale oslovovat ještě další společnosti, abychom mohli testovat na více linkách,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib. Zároveň zmínil, že je nutné dořešit několik legislativních otázek.
Zdražování pohonných hmot v Česku

Testování autobusu na vodíkový pohon je dalším krokem magistrátu ke snížení emisí ve městě. „Oproti naftovému autobusu je jistě výhodou nižší hlučnost a bezemisní provoz. Uvidíme ale, kam se budou vodíkové technologie ubírat a jestli bude klesat jejich cena,“ doplnil Scheinherr. Podle slov primátora Zdeňka Hřiba by totiž město v současnosti zaplatilo za jeden vodíkový autobus stejně jako za pět autobusů se spalovacím motorem.
Nevýhodou je také pouze poloviční dojezd ve srovnání s naftovými konkurenty. „Vodíkový autobus ujede na jedno naplnění zhruba tři sta kilometrů, u naftového autobusu je to pět až šest stovek. Pozornost budeme věnovat také plnění nádrží, které bude probíhat na konečné zastávce na Barrandově,“ řekl Hřib.
Na dopoledním jednání schválila rada rovněž nové znění memoranda o provozu sdílených kol na území Prahy. V něm jsou nově definované limity provozu na území hlavního města. „Mezi nejdůležitější změny patří provozování infolinky, která musí být v českém jazyce, povinnost pojištění odpovědnosti nebo projednání provozu s dotčenou městskou částí. Memorandum jsme projednali se všemi provozovateli. Minimálně dvě největší společnosti Nextbike a Rekola na memorandum přistoupí,“ uvedl Scheinherr.
V následujících týdnech bude Praha také prověřovat možnost zpoplatnění provozu elektrokoloběžek. „Ministerstvo vnitra schválilo vyhlášku Hradce Králové o zpoplatnění zvláštního využívání komunikace cenou tři koruny za koloběžku denně. Dnes jsme zadali na odbor daní a poplatků úkol, aby zpracoval pro ministerstvo vnitra žádost o schválení stejného požadavku,“ doplnil náměstek Scheinherr s tím, že Praha snad konečně najde nástroj, jak více regulovat provoz elektrokoloběžek na svém území.