Praha přišla o miliardovou evropskou dotaci, podá proti tomu námitku

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Praha se spolu s Dopravním podnikem nechce vzdát evropské dotace na prodloužení metra A do Motola z operačního programu doprava ve výši 3,7 miliardy korun, chystá se proti rozhodnutí kontroly ministerstva dopravy podat námitku.

Uvedl to pověřený primátor hlavního města Tomáš Hudeček. „Upozorňuji na to, že zkrácení dotace se nijak netýká již schválené dotace ve výši 7,4 miliardy korun. Tu by měl Dopravní podnik při splnění všech pravidel Evropské unie řádně vyčerpat,“ sdělil Hudeček.

Kontrola ministerstva dopravy, která vycházela ze schvalovacích kritérií EU, zjistila pochybení ve dvou zadávacích řízeních. Dopravnímu podniku vytýká především použití diskriminačních kritérií pro ověření vhodnosti a výběr účastníků.

Kontroloři zpochybnili cenu jedné stavební zakázky z roku 2009 a jedné technologické zakázky z roku 2011, oba tendry měl podepsat bývalý ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Dopravní podnik kvůli tomu přijde o čtvrtinu předpokládané dotace. Zbytek se bude snažit podle generálního ředitele Milana Křístka maximálně využít. „Nyní připravujeme projekty ve spolupráci s hlavním městem v rámci infrastruktury metra mimo dostavby metro V.A, na které bychom chtěli získat dotaci z navýšených prostředků,“ dodal Křístek.

Finální návrh nejoptimálnějších projektů, které by akceptovala i ministerstvo dopravy, předloží do 14 dnů.

Veleslavín vizualizace II.Veleslavín vizualizace II. | Arch. atelier Ales Veleslavín vizualizace

Pražský Dopravní podnik žádal o dotaci na stavbu metru od srpna 2011, jednání se zdrhla například kvůli výstavbě obřího terminálu Veleslavín za 1,3 miliardy korun, kterým chtěl nahradit plánovaný terminál Dlouhá míle, jenž měl být součástí rychlodráhy mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště Ruzyně.

Sešlo jak ze stavby Dlouhé míle, tak i předimenzované stavby ve Veleslavíně. Místo toho zde vyroste povrchové parkoviště pro 90 aut a menší autobusový terminál. Peníze plánované na výstavbu terminálu přesunuli do rozpočtu přípravy výstavby trasy metra D.

: