Praskliny vyřadily už šest vlaků pražského metra

Siemens, metro

Siemens, metro Zdroj: DPP

Problém s nekvalitními podvozky vlaků pražského metra, o kterém v září informoval deník E15, nabývá stále větších rozměrů. Zcela mimo provoz se už ocitlo šest souprav Siemens, což je více než desetina z jejich celkového počtu. Příčinou jsou praskliny ve svárech na podvozkových rámech vozů. Podle informací E15 se jen od října objevily závady na 18 rámech, celkem jich je vadných už přes 50.

Možnosti nápravy se přitom stále hledají, v řadě případů nebude oprava podvozku vůbec možná. Podle informovaného zdroje půjde zhruba polovina poškozených rámů rovnou do šrotu. To by jedenáctimiliardovou investici zásadně prodražilo. Dopravní podnik zatím počty zcela odepsaných podvozků nepotvrdil. „Tento dotaz je zatím velmi předčasný. Podnik se bude snažit o to, aby se opravilo podvozků co nejvíce, ale přesný počet se zatím nedá určit,“ uvedla mluvčí Ilona Vysoudilová.

Celou kauzu bedlivě sleduje drážní úřad. Podle něj se praskliny objevují nahodile bez ohledu na stáří vagonů a počet ujetých kilometrů. „Uložili jsme, aby se prohlídky dělaly v kratších intervalech,“ řekl vedoucí odboru drážních vozidel Jiří Hanuš. Dopravní podnik a Siemens tak musejí zkontrolovat všechny vlaky na trase C každý týden a každou prasklinu na úřad hlásí.

Odborníci z drážního úřadu přitom mluví o tom, že závažné chyby byly už v technologii sváření ve výrobě. Siemens se hájí tím, že dodavatelem podvozků není on, nýbrž kanadsko-německá skupina Bombardier. Její reakci se včera E15 nepodařilo sehnat.

Na nekvalitní práci Bombardieru ukazují podle mluvčího Siemensu Pavla Kaidla i testy, které provedly Výzkumný ústav kolejových vozidel a rakouský institut Materials Center Leoben. Siemens, který se o vlaky na lince C stará na základě smlouvy s dopravním podnikem, si nad problémem myje ruce i proto, že poškozené vlaky už nejsou v záruční době.

„Společně s dopravním podnikem vedeme jednání s firmou Bombardier, které jsme výsledky měření postoupili k vyjádření,“ řekl Kaidl.

Praha od roku 2000 získala 53 souprav Siemens, které jsou nasazovány na lince C. Celková hodnota zakázky je asi 11 miliard korun. Poslední kusy byly dodány loni v červnu. Zatím zřejmě nehrozí, že by trasa C zůstala bez vlaků. Podle Hanuše může drážní úřad zakázat provoz pouze u konkrétních vlaků, a nikoliv u celé série jednoho typu.