Pražský den železnice má být kvůli suchu tentokrát bez páry

**Nemůže chybět.** Den železnice je již po desetiletí nepředstavitelný bez populární lokomotivy M 131.1 zvané Hurvínek.

**Nemůže chybět.** Den železnice je již po desetiletí nepředstavitelný bez populární lokomotivy M 131.1 zvané Hurvínek. Zdroj: CTK

Příznivci železniční historie si v Praze přijdou tuto sobotu na své. V rámci oslav Dne železnice otevřou České dráhy některé běžně nepřístupné prostory a vypraví řadu historických vlaků na různá místa metropole. Centrem oslav bude nádraží Braník. „Bude připravený program, který zahrnuje například jízdy na šlapací drezíně, výstavu současných i historických lokomotiv nebo vystoupení hudebních skupin,“ uvedl mluvčí drah Petr Pošta.

Jedno zklamání ale budou muset návštěvníci překousnout. V hlavním městě a okolí platí kvůli suchu a nebezpečí požáru zákaz provozu parních lokomotiv. Oblíbená parovka Čtyřkolák z dvacátých let minulého století, která každý rok v září brázdí pražské tratě, tak zřejmě zůstane vychladlá. Podle Pošty jsou nicméně dráhy připravené ji roztopit, pokud hasiči zákaz do soboty odvolají.

Pravděpodobně ale budou nostalgické vlaky tahat motorové lokomotivy Bardotka a Karkulka; na programu jsou okružní jízdy po pražských nádražích včetně návštěvy největšího tuzemského depa, kterým je odstavné nádraží Jih. Zájemci si budou moci prohlédnout také výtopnu v Nuslích nebo zázemí hlavního nádraží. „Chybět nebudou ani jízdy Hurvínkem po trase hlavní nádraží–Braník–Zbraslav,“ doplnil Pošta.

Den železnice se slaví v různých zářijových termínech v depech po celé republice. Připomíná zahájení parního provozu na první veřejné železniční trati pro dopravu osob na světě. Stalo se tak 27. září 1825 mezi anglickými městy Stockton a Darlington přičiněním konstruktéra George Stephensona.