Prodej jízdenek on-line nabývá klíčový význam pro většinu dopravců | E15.cz

Prodej jízdenek on-line nabývá klíčový význam pro většinu dopravců

Prodej jízdenek on-line nabývá klíčový význam pro většinu dopravců
ZDROJ: Anna Vackova, E15

Jiří Liebreich

Cestující Českých drah a Leo Expressu loni nakoupili meziročně o deset procent více jízdenek v on-line prodeji a prostřednictvím mobilních aplikací. U RegioJetu a FlixBusu už na on-line nákupy připadá převážná většina prodaných jízdenek. 

Češi stále častěji upřednostňují nákup jízdenek přes internetové stránky nebo mobilní aplikace dopravců před platbou v kamenných pobočkách. On-line prodeje ale soustavně rostou hlavně železničním dopravcům. Tomu největšímu, Českým drahám, přibyli zákazníci na webu v posledním roce meziročně o deset procent.

„Aktuálně realizujeme čtvrtinu tržeb z prodeje jízdních dokladů prostřednictvím e-shopu a mobilní aplikace,“ uvádí Radek Joklík, mluvčí státního dopravce.

Obdobný trend potvrzuje i soukromý Leo Express. Ten loni prodal přes web 75 procent jízdenek, dvacet procent pak na pokladně. „Letos se prodej přes internet zvýšil o deset procentních bodů,“ uvedl Emil Sedlařík, mluvčí Leo Expressu.

Nové vedení Českých drah už úřaduje. Zrušilo dva odbory a chystá další změny

U největšího soukromého železničního dopravce RegioJetu dlouhodobě převažují internetové prodeje nad prodeji v kamenných pobočkách, tvoří přes sedmdesát procent všech jízdenek. „Je to i proto, že motivujeme cestující výhodnějšími cenami při rezervaci přes kreditovou jízdenku,“ vysvětlil Aleš Ondrůj, mluvčí RegioJetu. 

Podobná situace platí také při prodeji letenek, autobusových jízdenek nebo zájezdů u Student Agency, kterou s RegioJetem spojuje společný holding. Konkurenční autobusový dopravce FlixBus prodává přes internet 85 procent jízdenek, zbytek v kamenných pobočkách a partnerských prodejnách. 

Nepatrný nárůst internetových prodejů eviduje také pražský dopravní podnik. U něj si loni koupilo kupony přes webové stránky deset procent cestujících, za letošní první pololetí to je jedenáct procent.

Vstup silného investora by vyostřil boj o českou železnici, říká nový šéf Českých drah Kupec

Nárůstu prodejů přes internet přispívají také vyhledávače spojů, které uživateli doporučí nejvhodnější linku z nabídky různých dopravců. V některých případech odkážou na e-shop dopravců, kde lze konkrétní doklad zakoupit, nebo jízdenku prodat prostřednictvím vlastního internetového obchodu.

„Sledujeme sílící zájem o prodeje jízdenek přes vyhledávač Bileto, proto jsme tuto funkci přidali také do mobilní aplikace,“ uvedl ředitel Bileta Adam Raška. Dopravci podle něj podporují segment internetového prodeje i proto, že s sebou nese méně rizik než práce s hotovostí.

Česko v internetových prodejích nepotravinářského zboží představuje evropskou velmoc. Průměrně se internetové prodeje podílejí na prodejích v Evropě 24 procenty, zatímco v Česku tvoří více než 43 procent.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!