Prodej jízdenek on-line nabývá klíčový význam pro většinu dopravců

Zdroj: Anna Vackova, E15

Cestující Českých drah a Leo Expressu loni nakoupili meziročně o deset procent více jízdenek v on-line prodeji a prostřednictvím mobilních aplikací. U RegioJetu a FlixBusu už na on-line nákupy připadá převážná většina prodaných jízdenek. 

Češi stále častěji upřednostňují nákup jízdenek přes internetové stránky nebo mobilní aplikace dopravců před platbou v kamenných pobočkách. On-line prodeje ale soustavně rostou hlavně železničním dopravcům. Tomu největšímu, Českým drahám, přibyli zákazníci na webu v posledním roce meziročně o deset procent.

„Aktuálně realizujeme čtvrtinu tržeb z prodeje jízdních dokladů prostřednictvím e-shopu a mobilní aplikace,“ uvádí Radek Joklík, mluvčí státního dopravce.

Obdobný trend potvrzuje i soukromý Leo Express. Ten loni prodal přes web 75 procent jízdenek, dvacet procent pak na pokladně. „Letos se prodej přes internet zvýšil o deset procentních bodů,“ uvedl Emil Sedlařík, mluvčí Leo Expressu.

U největšího soukromého železničního dopravce RegioJetu dlouhodobě převažují internetové prodeje nad prodeji v kamenných pobočkách, tvoří přes sedmdesát procent všech jízdenek. „Je to i proto, že motivujeme cestující výhodnějšími cenami při rezervaci přes kreditovou jízdenku,“ vysvětlil Aleš Ondrůj, mluvčí RegioJetu. 

Podobná situace platí také při prodeji letenek, autobusových jízdenek nebo zájezdů u Student Agency, kterou s RegioJetem spojuje společný holding. Konkurenční autobusový dopravce FlixBus prodává přes internet 85 procent jízdenek, zbytek v kamenných pobočkách a partnerských prodejnách. 

Nepatrný nárůst internetových prodejů eviduje také pražský dopravní podnik. U něj si loni koupilo kupony přes webové stránky deset procent cestujících, za letošní první pololetí to je jedenáct procent.

Nárůstu prodejů přes internet přispívají také vyhledávače spojů, které uživateli doporučí nejvhodnější linku z nabídky různých dopravců. V některých případech odkážou na e-shop dopravců, kde lze konkrétní doklad zakoupit, nebo jízdenku prodat prostřednictvím vlastního internetového obchodu.

„Sledujeme sílící zájem o prodeje jízdenek přes vyhledávač Bileto, proto jsme tuto funkci přidali také do mobilní aplikace,“ uvedl ředitel Bileta Adam Raška. Dopravci podle něj podporují segment internetového prodeje i proto, že s sebou nese méně rizik než práce s hotovostí.

Česko v internetových prodejích nepotravinářského zboží představuje evropskou velmoc. Průměrně se internetové prodeje podílejí na prodejích v Evropě 24 procenty, zatímco v Česku tvoří více než 43 procent.