Projekt obřího nosiče vesmírných raket Stratolaunch končí po jediném letu | E15.cz

Vše o designu

Vše o designu Vstoupit do speciálu

Projekt obřího nosiče vesmírných raket Stratolaunch končí po jediném letu

ČTK

Americká společnost Stratolaunch Systems, za kterou stojí spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen, končí činnost. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na čtyři blízké zdroje. Společnost vyvinula největší letadlo na světě s rozpětím křídlem 117 metrů, které mělo sloužit jako nosič raket, a chtěla do vesmíru vyslat i člověka. Allen zemřel v říjnu 2018 ve věku 65 let.

Stratolaunch Systems spadá pod společnost Vulcan, do níž Allen investoval jmění vydělané na softwaru.

Vulcan nyní podle dalšího zdroje agentury Reuters zvažuje prodej aktiv a duševního vlastnictví firmy Stratolaunch Systems. Ani jedna ze společností se k věci nevyjádřila.

Leo Express ukázal své nové vlaky z Číny. Do Česka dorazí v polovině roku

Allenova společnost se zpravidla přirovnává k projektům dalších miliardářů - k Virgin Galactic zakladatele firmy Virgin Richarda Bransona, ke společnosti SpaceX šéfa firmy na výrobu elektromobilů Tesla Elona Muska či k firmě Blue Origin zakladatele internetového obchodu Amazon Jeffa Bezose.

V lednu, tři měsíce po Allenovi smrti, společnost oznámila, že nebude vyvíjet rakety, jak plánovala, a bude se soustředit na jejich zmíněný nosič.

Ruský letecký průmysl se potácí v závažných problémech, přiznal generální prokurátor

Na začátku dubna měla Stratolaunch Systems pouze 21 zaměstnanců, zatímco v prosinci zde pracovalo 77 lidí. Většina zbývajících zaměstnanců se soustředila test gigantického letounu, který se udál v polovině dubna.

Letadlo společnosti Stratolaunch Systems se dvěma trupy je vybaven šesti motory, které používá Boeing 747 zvaný Jumbo Jet.

Černobyl opět vyrábí elektřinu, daří se v něm solárům

K přistání a vzletu nosič raket potřebuje dráhu o délce přes 3,6 kilometru. Raketa je navržena tak, aby mohla startovat z podvěsu speciálních letounů.

Letoun raketu dopraví do výšky zhruba deseti kilometrů, kde se raketa od letounu oddělí. Následně se zažehnou raketové motory, které loď vynesou na oběžnou dráhu. Tato metoda je mnohem úspornější, než jsou klasické raketové starty.

Reportáž: černobylská pustina ožila turismem, její atraktivitu ještě zvyšuje úspěšný seriál

Tatra dodá armádě nová vozidla. Prohlédněte si vozy z tendru za stovky milionů
Regionální letiště volají mayday. Skončit v černých číslech se jim daří jen výjimečně
Výrobce stíhaček čekají zlaté časy, armádní stroje táhnou celý letecký trh
Soumrak jumbo jetů. Prohlédněte si „hřbitov“, kde stará letadla končí
Místo šrotiště zpět do služby. ČSA si pronajaly svůj bývalý letoun

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!