Prokurátoři vyšetřují vedení koncernu Volkswagen

Novým šéfem koncernu Volkswagen, kam patří i Škoda, je Matthias Müller - dosavadní ředitel Porsche.

Novým šéfem koncernu Volkswagen, kam patří i Škoda, je Matthias Müller - dosavadní ředitel Porsche. Zdroj: ČTK / AP

Koncept nového automobilu Volkswagenu. Sedric nemá volant ani pedály, ovládá se hlasem.
2 Fotogalerie

Státní žalobci zastupující německé město Stuttgart vyšetřují v souvislosti s aférou dieselgate vedení automobilového gigantu. 

Vyšetřování se má soustředit na současné vedení koncernu - generálního ředitele Volkswagen Group Matthiase Müllera a předsedu dozorčí rady Hanse Dietera Pötscheho. Ti měli podle dostupných informací manipulovat s tržním prostředím tím, že akcionáře mateřské společnosti Porsche dostatečně neinformovali o podvádění s emisemi. Vyšetřování mělo být zahájeno na podnět federálního finančního úřadu Bafin, který měl stížnost podat v průběhu minulého roku.

Kromě Müllera a Pötscheho se žalobci zabývají také tím, jakou roli měl v celé kauze bývalý generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn. Ten je totiž společně s Pötschem vyšetřovaný v samostatné kauze, která má určit, zda za vzniklým skandálem nestojí také možná manipulace s akciemi německé automobilky. Kromě zástupců dalších tří německých měst řeší případné další právní kroky v souvislosti s aférou také vlády nebo spotřebitelské organizace po celém světě.

Vyšetřování, které zahájil Stuttgart, je však první, které míří také na současného šéfa Volkswagenu Matthiase Müllera. Bývalý ředitel automobilky Porsche nastoupil do vedení koncernu až týden poté, co informace ohledně emisního skandálu vyšly na veřejnost.

Aféra, která je mezi veřejností známá jako dieselgate, začala v září v roce 2015. Tehdy vyšlo najevo, že automobilka Volkswagen záměrně manipulovala se svými pohonnými jednotkami tak, aby během testů vykazovaly nižší emise, než mají v běžném provozu. Celá kauza se týkala přibližně jedenácti milionů vozů s naftovými motory. Na pokutách a dalších výdajích zatím Volkswagen dieselgate stál více než dvaadvacet miliard eur, konečná částka však není známa.