Proměna železničního uzlu Česká Třebová je ve finále, modernizace začne v prosinci

Předpokládané náklady stavby jsou 19,5 miliardy korun.

Předpokládané náklady stavby jsou 19,5 miliardy korun. Zdroj: Správa Železnic

ČTK

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová na Orlickoústecku získala stavební povolení. Předpokládané náklady stavby jsou 19,5 miliardy korun. S jejím zahájením počítá Správa železnic letos v prosinci, dokončení plánuje na konec roku 2031, informoval v pátek Ekonomický deník.

Poslední zásadní rekonstrukcí prošel uzel v 50. letech minulého století při elektrizaci hlavního tahu z Prahy na východ republiky. Je důležitý zejména pro nákladní, ale i osobní dopravu.

V současnosti mohou vlaky nádražím projíždět rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu. Díky modernizaci se rychlost zvýší na 80 kilometrů za hodinu. Tím se podle Správy železnic podaří dosáhnout podstatného snížení doby průjezdu vlaků celým uzlem. Stavba má zároveň zlepšit podmínky pro tranzitní vlaky nákladní dopravy.

Investice zahrnuje zvýšení nástupišť, výtahy pro bezbariérový přístup. V plánu je i stavba nové lávky nad kolejištěm, která propojí prostor před nádražím se Semanínskou ulicí. Modernizace se zároveň týká navazujících úseků do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací bude i rekonstrukce mostních objektů, které zajišťují mimoúrovňové křížení kolejí z nákladové části stanice s traťovými kolejemi.

V okolí železnice vzniknou protihlukové stěny a instalují se kolejnicové absorbéry hluku. Největší omezení čeká cestující podle Správy železnic od konce roku 2027, kdy bude nutné využívat dvě provizorní nástupiště namísto současných. Rekonstruovat se bude 58 kilometrů kolejí včetně úpravy čtyř stovek výhybek. Obnova se týká i 32 mostů a 15 propustků. Celá železniční stanice se nově zapojí do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.