Rakouská novinka Cityjet bude zajíždět na jihočeské koleje

Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i na jih Čech.

Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i na jih Čech. Zdroj: Jan Šindelář

Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i na jih Čech.
Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i na jih Čech.
Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i na jih Čech.
Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i na jih Čech.
Nová souprava ÖBB Cityjet od Siemensu bude zajíždět i do jižních Čech.
18
Fotogalerie

Na českých kolejích se v polovině prosince objeví úplně nový vlak; potěší přitom zejména Jihočechy. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začnou se začátkem nového grafikonu posílat z Vídně do Českých Velenic zbrusu novou regionální soupravu Cityjet. Postupem času se její provoz na jihu Čech rozšíří. Nový jízdní řád pro jižní Čechy dnes představilo vedení Českých drah v mimořádném expresu Praha – České Budějovice.

Rakouské dráhy koupily od Siemensu přes šedesát elektrických jednotek Cityjet, s jejich nasazením počítají od 11. prosince v regionální dopravě a vídeňské S-Bahn. Do Velenic budou zajíždět dva páry vlaků, uvedl ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Českých Budějovicích Jiří Kafka.

Od prosince příštího roku by měl být provoz Cityjetů prodloužen až do Českých Budějovic, krajská metropole tak získá přímé spojení do rakouského hlavního města po osmi letech. Stejně tak se počítá s nasazením Cityjetů na spěšné vlaky mezi Lincem a Českými Budějovicemi.

České dráhy dnes představily i další novinky z grafikonu na jihu Čech. Převratnou událostí bude zavedení expresů mezi Prahou, Táborem, Budějovicemi a Lincem. Podobu expresu dnes dráhy předvedly veřejnosti na mimořádném vlaku: jde o čtyři zmodernizované vagony známé z vlaků EuroCity v čele s lokomotivou Škoda řady 380. Ta na cestě do Lince využije všechny tři napájecí systémy, kterými je vybavena. Na jih Čech dosud nejezdila.

Expresy nabídnou cestujícím kvalitu na jihu Čech nezvyklou. Na jihočeských rychlících je totiž dosud možné spatřit staré koženkové vagony. V expresech budou cestující obsluhovat stevardky, v první třídě bude voda a tisk zdarma. Ceny jízdenek zůstanou na úrovni nynějších rychlíků. Ty budou i nadále obsluhovat stanice, které expresy minou, nově zastaví v Plané nad Lužnicí.

Na expresy bude navazovat celá jihočeská doprava. Přibude například spoj z Lipna s přestupem na expres v Rybníku. Dráhy rovněž zavádí ranní vlak z Českých Velenic do Gmündu, který má především sloužit českým žákům rakouské střední školy.

Dráhy se obecně snaží zvýšit kvalitu i na dalších linkách. „Podstatně rozšíříme nabídku občerstvení ve vlacích formou roznášky, takzvaný minibar,“ uvedl člen představenstva Michal Štěpán. Vedle linek mezi Prahou a Českými Budějovicemi se minibar objeví například na trasách z Prahy přes Plzeň do Klatov a Chebu.

Rozšiřuje se i možnost internetového připojení skrze WiFi. S příchodem nového jízdního řádu jej bude nabízet 608 vlaků, což je o 80 vlaků více než před rokem. Na jaře by se měly dočkat i zmíněné jihočeské expresy. Rozvoj WiFi souvisí s postupným nasazování modernizovaných vagonů do provozu, celkem je lze spatřit na 15 hlavních dálkových linkách. Z vlaků tak postupně mizí koženka, kterou jedni proklínají, jiní na ni nedají dopustit.