Rattajova TMR se přiblížila výstavbě lanovky na Ještěd. Rozhodnutí padne po volbách

Skalka je lanová dráha vedoucí na Ještědský hřbet z okraje krajského města Liberce.

Skalka je lanová dráha vedoucí na Ještědský hřbet z okraje krajského města Liberce. Zdroj: E15 Michal Nosek

Ještěd se má dočkat nové lanovky, která nahadí tu havarovanou.
2
Fotogalerie

Představenstvo Českých drah schválilo prodej lanovky na Ještěd, která je od tragické nehody loni v říjnu mimo provoz, a přilehlých pozemků. Statutární město Liberec jako jediné projevilo zájem. Na posledním jednání podpořil záměr i hejtman Libereckého kraje Martin Půta, který řekl, že kraj městu k získání lanovky finančně pomůže. Jednání se účastnili i zástupci společnosti TMR, jež provozuje liberecký lyžařský areál.

„Jako TMR jsme od začátku součástí pracovní skupiny, v níž jsou zástupci Českých drah, Liberce a kraje, a od začátku avizujeme, že bychom se rádi podíleli na obnovení lanovky na Ještěd, a to jak finančně, tak provozně. Tím, že máme od města dlouhodobě pronajatý ski areál, jsme jedním ze žhavých kandidátů na stavbu a provoz lanovky,“ uvedl provozní ředitel TMR Čeněk Jílek.

Investice v dnešních cenách se podle něho bude pohybovat okolo 300 milionů korun. „S dodavateli lanovek dlouhodobě řešíme, jak by to mělo vypadat. Nikdo ale nechce vyrobit něco nestandardního, takže půjde o běžnou kabinkovou lanovku s několika zavěšenými kabinkami,“ doplnil Jílek.

Provoz nové lanovky má být celoroční a město již podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) podalo žádost o změnu územního plánu, aby lanovka mohla pokračovat až k parkovišti, kde je konečná tramvaje a další infrastruktura. Lanovka je navržena jen pro pěší turisty, protože z Ještědu se nedá lyžovat. Lyžařům slouží přilehlý areál, který společnost TMR vlastněná miliardářem Igorem Rattajem provozuje.

„Snažíme se být optimisty a do tří, maximálně čtyř let by nová lanovka měla být v provozu. Cílem naším i města je udělat to co nejrychleji, protože je to ikona Liberce. Bez lanovky zájem o Ještěd výrazně opadl, tím, že lanovka není, je velmi slabý,“ vypočítal Jílek s tím.

„Nevím, zda jsme jediným, ale určitě jsme žhavým kandidátem na stavbu a provoz lanovky. V současné nejistotě s cenami energií si nedovedu představit nikoho jiného, kdo by bez zkušeností investoval 300 milionů korun. Protože podobných projektů, kdy by se investovalo do lanovek v Česku, nikdy moc nebylo,“ dodal k situaci na trhu.

Lanovka má sloužit třicet až čtyřicet let, takže investice v dlouhodobém horizontu dává smysl. Zástupci TMR, kteří byli v pracovní skupině, už s výrobci lanovek vymýšleli, jak bude záměr vypadat a fungovat. Finální rozhodnutí má padnout po dokončení půlročního jednání o prodeji mezi Českými drahami a Libercem. Musí to projít také zastupitelstvem a valnou hromadou Českých drah. Pak musí město vypsat tendr na stavbu a následný provoz. Definitivně jasno má být podle Jílka v polovině příštího roku.

„Čekám, že by majetkoprávní úkony měly trvat v řádu měsíců, zhruba půl roku, takže o tom bude nakonec rozhodovat nové zastupitelstvo po komunálních volbách,“ sdělil novinářům hejtman Zámečník. Cena pozemků bude vycházet ze znaleckých posudků, předběžně se hodnota odhaduje na nižší desítky milionů korun.

„České dráhy kdysi stavěly lanovky po celém Československu, jak v Čechách, tak na Slovensku jsme provozovali několik lanových drah. Dnes jsme vlastníkem už jedné jediné poslední. Ani ty v Tatrách, ani lanovka Janské Lázně – Černá hora nám už nepatří. Stávající vedení Českých drah si nemyslí, že bychom se na to měli soustřeďovat. A investovat 250 nebo 300 milionů korun do obnovy lanové dráhy nebo do nových vlaků, tak to raději nové vlaky pro cestující,“ uvedl již dříve náměstek ředitele Českých drah Jiří Ješeta.

Provoz lanovky téměř po devadesáti letech loni ukončila havárie. Na konci loňského října se přetrhlo tažné lano a jedna ze dvou kabin spadla. Při nehodě zemřel průvodčí, v kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně patnáct metrů nad zemí.

Video placeholde
Pohled na trať z čela soupravy - Masarykovo nádraží • Pohledzvlaku.cz