Jednání o stavbě nové lanovky na Ještěd finišují. Zájem má Rattajova TMR i město Liberec

Ještědský vysílač

Ještědský vysílač Zdroj: E15 Michal Nosek

Lanovka na Ještěd ještě před tragickou nehodou
V troskách lanovky na Ještěd zemřel její strojvedoucí.
Neštěstí na Ještědu.
Z druhé kabiny lanovky na Ještěd museli hasiči evakuovat 15 lidí
Lanovka Nová Skalka
10
Fotogalerie

České dráhy finišují jednání o náhradě lanovky na Ještěd, při jejímž pádu loni zemřel strojvedoucí. O odkup má zájem společnost Tatry mountain resorts (TMR) miliardáře Igora Rattaje, která provozuje lyžařský areál na Ještědu, investici do lanovky ale zvažuje i město Liberec. Nová lanovka má stát za dva roky.

Majitel lanovky, České dráhy, má již sepsané čtyřstranné memorandum s městem Liberec, Libereckým krajem a společností TMR o tom, že všechny strany mají zájem na stavbě nové lanovky na Ještěd. „České dráhy se nyní rozhodují, co dál obchodně a finančně, proto jsme vypsali tržní konzultace, abychom oslovili potenciální zájemce. Stavba nové lanovky si vyžádá 250 až 300 milionů korun, a ty ČD nemají k dispozici. Na trhu se proto ptáme, zda se investor najde. Uzávěrka je 15. července,“ uvedl k projektu náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta. Možností je podle něj víc, dráhy mohou do projektu vstoupit spolu s vybraným investorem, nebo mu areál zřícené lanovky odprodat, aby její náhradu postavil a provozoval sám.

„Mohu zatím říci, že společnost TMR jedná s Českými drahami, městem Liberec a krajem o budoucím fungování lanovek na Ještědu. Nezastíráme, že máme o provozování nové lanovky, která se bude stavět, zájem. Máme know-how jak v oblasti výstavby, tak z provozu. A je to logické spojení, protože již provozujeme ostatní lanovky v areálu. V rámci všech dotčených subjektů panuje shoda,“ uvedl ředitel libereckého lyžařského areálu Jakub Hanuš.

Lanovku na Ještěd nelze obnovit v původní podobě, protože podle současných technických norem nemohou jednotlivé kabinky pojmout takový počet cestujících. „Shodli jsme se, že nová lanovka na Ještěd, která je v plánu, bude využívat oběžnou technologii, s osmi až desetimístnými kabinkami. A také panuje shoda, že by se nový projekt na obnovu lanovky prodlužoval,“ představil plán Hanuš. V první etapě by lanovka vedla v trase té stávající, ve druhé by se nástupní terminál posunul až do prostoru centrálního parkoviště lyžařského areálu.

První část stavby by podle Hanuše mohla zahájit provoz do dvou let, za další tři roky by mělo vzniknout prodloužení lanovky, řekl Hanuš. Celý proces jednání o stavbě a provozu nové lanovky má být podle něj dořešen v řádu měsíců.

Video placeholde
Vítězný návrh na nový informační systém v Praze

Koupi lanovky nicméně zvažuje i město Liberec. „Máme s Českými drahami uzavřené memorandum, a ty již rozeslaly sadu otázek na tržní konzultaci, ale k nabídce nás nevyzvaly,“ uvedl primátor Jaroslav Zámečník, který za město navrhuje, aby Liberec odkoupil od Českých drah budovy a pozemky havarované lanovky. „Město by si pak našlo stavitele a provozovatele a za určitých okolností to může být TMR, které již jeden areál s lanovkou v Liberci provozuje. My bychom to vlastnili, a oni by to postavili a provozovali,“ představil svou vizi primátor s tím, že by po provozovateli požadoval, aby měli držitelé liberecké tramvajenky měli jízdu lanovkou v jejím rámci.

Lyžařský areál, který TMR v Liberci provozuje, má za sebou první sezonu po rekonstrukci. Zima skončila s tržbami v řádu vyšších desítek milionů korun. Do zisku, který firma zatím nezveřejnila, se ale negativně promítlo zdražení elektrické energie, na které je areál kompletně závislý. Provozovatel chce letos projekt doplnit o nové zasněžování a s první etapou začne v létě.

„Nová sezona je poznamenaná loňským pádem kabinové lanovky Českých drah, kterou se lidé dostávali na Ještěd. Ten je přirozenou turistickou dominantou regionu a cíl návštěvníků. My nabízíme alternativu lanovkou Skalka, která sice nevede přímo na Ještěd, ale z konečné zastávky nabídne krásnou procházku po Ještědském hřebeni až k vysílači,“ uvádí k provozu ředitel.  Na letní sezonu v areálu očekávají okolo čtyřicet tisíc hostí.

Od nové lanovky si město slibuje i přilákání zahraničních hostů. „Už se začínají vracet Poláci, Němci i hosté z Beneluxu, ale je jich potřeba víc,“ hodnotí současnou situaci Jakub Šeps, vedoucí odboru cestovního ruchu na libereckém magistrátu.

Architekt Hubáček předvedl mimořádný výkon, hodnotí ještědský vysílač Adam Gebrian