Ředitelství vodních cest má blízko ke změně na státní podnik

Přístaviště

Přístaviště Zdroj: CTK

Ministerstvo dopravy zvažuje transformaci organizace Ředitelství vodních cest (ŘVC) na státní podnik. Rozpočtová organizace, která slouží jako investor do výstavby vodních děl a přístavišť tak má ze všech organizací v resortu k transformaci nejblíže. Forma státního podniku by umožnila lépe hospodařit s majetkem, jako jsou například přístavy v ČR nebo český přístav v Hamburku.

V minulosti se přitom s přeměnou na státní podnik hovořilo především se silniční obdobou ŘVC - Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

„V tento okamžik je zpracovaný materiál pro poradu ministra, kde by se mělo rozhodnout o tom, zda k transformaci dojde a v jaké formě,“ uvedl náměstek ministra pro oblast financí Tomáš Čoček. Výhodou by pro fungování resortu podle něj mělo být sladění dosud velice roztříštěné právní formy investorských organizací.

Státním podnikem by se ŘVC mohlo stát nejdříve k 1. lednu příštího roku. Pokud by k tomu došlo, mohlo by ředitelství přímo hospodařit například s penězi z nájmů, bez transformace by se totiž tyto příjmy stávaly příjmy státního rozpočtu.

„Tyto peníze by pak bylo mnohem snazší opět investovat zpět do rozvoje vodní dopravy,“ řekl mluvčí organizace Jan Bukovský. Zároveň by transformace na státní podnik ředitelství umožnila zaměstnávat více expertů, které si nyní organizace pro obtížnější projekty musí jednorázově najímat.

Organizaci hrozil zánik
Ve srovnání s ředitelstvím silnic je ŘVC výrazně menší organizací. Zatímco silniční investorská organizace letos hospodaří s více než 46 miliardami korun, rozpočet Ředitelství vodních cest jsou necelé dvě miliardy korun a v minulosti se vážně uvažovalo o jeho úplném zániku a převedení působnosti na oddělení přímo na ministerstvu dopravy.

Kromě českého přístavu v Hamburku, který má ve správě ŘVC od loňského dubna, spravuje ŘVC například kotviště u Nábřeží Edvarda Beneše v Praze, přístav Hluboká nad Vltavou, přístav Petrov na Baťově kanále a řadu rekreačních přístavišť na Labi. V neposlední řadě provozuje servisní plavidlo, které zásobuje palivem pražské výletní parníky a rovněž z nich odčerpává odpadní vody.

O přeměně Ředitelství silnic a dálnic na státní podnik se mluví od roku 2012, kdy změnu požadoval tehdejší ministr Pavel Dobeš, naposledy o transformaci hovořil exministr Antonín Prachař loni. Kromě úspor a snazšího nakládání s majetkem ministři argumentovali rovněž možností zaměstnancům státního podniku platit vyšší než tabulkové platy. Od toho si slibovali, že do státní instituce přitáhnou zkušené kvalifikované zaměstnance.