Regiojet chce převzít slovenské vlaky, ministerstvo v úsporu nevěří

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží Zdroj: Michael Tomeš

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Pohled do vagonu RegioJetu
Servis ve vlacích Regiojet
Na trať mezi Prahou a Havířovem poprvé vyjely soupravy RegioJet.
9
Fotogalerie

Vlaková společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury chce převzít od slovenských státních drah (ZSSK) provoz na linkách Humenné – Košice – Žilina – Praha a Štúrovo – Bratislava – Praha. Dopravce nabídl slovenskému ministerstvu dopravy, že bude tyto linky plnohodnotně provozovat bez dotací. 

„Stát a ministerstvo dopravy doposud za provoz těchto ztrátových vlaků platí ročně ZSSK více než devět milionů eur,“ uvedl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Doplnil, že stát nemůže z veřejných financí dotovat službu, kterou je někdo jiný ochotný provozovat bez dotací.

Slovenské ministerstvo dopravy má ale na věc jiný názor. „Předložený návrh úplně mění časy odjezdů státních vlaků. Proto není pravda, že je RegioJet připravený je plnohodnotně nahradit,“ sdělila mluvčí úřadu Karolína Ducká.

Ministerstvo se rovněž domnívá, že by zadáním dopravy soukromé společnosti neušetřilo. „Společnost Regiojet tvrdí, že od státu nebude požadovat na své vlaky dotace, na druhé straně ale žádá kompenzace za studenty a důchodce, kteří jsou ve státních vlacích přepravováni bezplatně. To znamená, že Regiojet chce ze státních vlaků přesunout peníze do vlastních vlaků,“ doplnila mluvčí. 

RegioJet ale namítá, že takzvané jízdné zdarma pro sociální skupiny hradí stát zvlášť ještě nad rámec dotací a tato částka by se nijak nenavyšovala. Podle Ducké stát přes výhrady nabídku prostuduje a vyhodnotí. Nabídka putovala také na slovenské ministerstvo financí a do kanceláře předsedy vlády. Vedení firmy chce o dalším postupu jednat. Firma mimo jiné poukazuje na nízkou obsazenost vlaků, která by se měla zvýšit vylepšením služeb.

Komerční vlaky Regiojetu jezdí na Slovensko na linkách Praha – Brno - Bratislava a Praha – Havířov – Košice. Jako dotovanou pak firma provozuje linku z Bratislavy do Komárna.