Jančurova slovenská válka: dotované státní dráhy nastupují na jeho místo

RegioJet

RegioJet Zdroj: Profimedia

RegioJet
Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura a slovenský premiér Robert Fico
Tvrdá kampaň RegioJetu: Obviňuje kraje z korupce
Dovnitř, nebo ven? Zdroj Blesku tvrdí, že fi rma jídlo právě nakládá, její mluvčí ovšem říká opak
Zhruba půl metru od přepravky s jídlem vypouští obsluha fekálního vozu obsah toalet
10
Fotogalerie

Státní slovenský železniční dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavede od začátku února nové spoje mezi Bratislavou a Košicemi. Nahradí tak dálkové vlaky soukromého dopravce RegioJet, který se z hlavní železniční trati na Slovensku po více než dvou letech stáhne. 

RegioJet ze skupiny Student Agency českého podnikatele Radima Jančury tento měsíc oznámil, že ukončí provoz svých vlaků mezi dvěma největšími městy na Slovensku, na které nepobírá státní dotace. Krok zdůvodnil státními zásahy do železniční dopravy na Slovensku, zejména rozhodnutím o obnovení provozu dříve ztrátových vlaků vyšší kategorie InterCity (IC) ze strany ZSSK.

RegioJet v současnosti provozuje mezi Bratislavou a Košicemi tři páry vlaků denně, ZSSK počet stávajících komerčních IC spojů na začátku února zdvojnásobí na čtyři páry vlaků, z toho tři spoje budou jezdit v časech, které má nyní vyhrazen RegioJet. ZSSK na trati provozuje také státem dotované rychlíky.

"I s těmito novými vlaky chceme udržet cíl mít kolem roku 2020 vyrovnaný hospodářský výsledek (IC vlaků)," uvedl místopředseda představenstva ZSSK Patrik Horný. Dodal, že v letošním roce společnost ZSSK vykáže z provozu IC vlaků ztrátu kolem tří milionů eur (81 milionů Kč). Horný nevyloučil, že v případě nedostatku cestujících v IC vlacích ZSSK v budoucnu počet těchto spojů sníží.

ZSSK obnovila provoz IC vlaků, na které nepobírá státní dotace, loni v prosinci po necelém roce od jejich zrušení. Návrat IC vlaků na trať mezi Bratislavou a Košicemi prosazoval nynější šéf parlamentu a nacionalistické Slovenské národní strany Andrej Danko, který před loňskými volbami tvrdil, že nesnáší žluté vlaky a žluté autobusy, protože nejsou slovenské a že žluté vlaky a autobusy musejí pryč.

Podnikání RegioJetu v komerční vlakové dopravě na Slovensku kromě obnovení IC vlaků ovlivnilo i rozhodnutí předchozí jednobarevné vlády premiéra Roberta Fica o zavedení bezplatného cestování dětí, studentů a seniorů ve státem dotovaných vlacích. Zmiňované kategorie cestujících tak nemusejí platit za přepravu v rychlících ZSSK, kterým jízda na 445 kilometrů dlouhé trati z Bratislavy do Košic trvá déle než vlakům RegioJetu nebo spojům IC.