Rekordní rok navzdory problémům. Námořní dopravce Maersk loni ztrojnásobil zisk

Kontejnerová loď Mumbai Maersk připlouvá do německého přístavu Bremerhaven. Maersk v roce 2021 ztrojnásobil zisk

Kontejnerová loď Mumbai Maersk připlouvá do německého přístavu Bremerhaven. Maersk v roce 2021 ztrojnásobil zisk Zdroj: ČTK / Sina Schuldt

Zboží dodával později, než slíbil, přesto si za své služby mohl účtovat dosud nevídané sumy. V takové situaci se loni ocitl dánský námořní přepravce A.P. Moller-Maersk. Firma trojnásobila hrubý provozní zisk (EBITDA) na 24 miliard dolarů, tržby zvýšila o 55 procent na 61,8 miliardy dolarů. S problémy v dodavatelských řetězcích počítá jeden z nejvýznamnějších kontejnerových dopravců na světě i letos.

„Mimořádné podmínky na trhu zajistily společnosti Maersk rekordní růst a tvorbu zisku. Vedly ale i k narušení dodavatelských řetězců a ke značným problémům pro naše zákazníky,“ uvedl generální ředitel Sören Skou. „Očekáváme, že současná situace na trhu přetrvá i ve druhém čtvrtletí,“ dodal.

K loňskému růstu zisku firmě pomohly rekordní ceny za nákladní dopravu. K jejich růstu přispěla pandemie a s ní spojená omezení mnoha ekonomických činností, což se odrazilo například v tom, že se lodě hromadily u přístavů. Kvůli nedostatku kontejnerů se pak výrazně prodloužily dodací lhůty, a to v situaci, kdy se zvyšovala spotřebitelská poptávka.

Výhled na letošní rok zůstává nejistý a management očekává, že zisk se bude pohybovat kolem loňských úrovní. Vedení podniku se domnívá, že chaos v dodavatelských řetězcích přetrvá v celém prvním pololetí a že situace se stabilizuje až ve druhé části roku.

Maersk ve světě přepraví zhruba každý pátý kontejner. Management uvedl, že navrhne zvýšit dividendu akcionářům a celkem jim hodlá vyplatit 47 miliard dánských korun (přes 153 miliard korun). Na jednu akcii tak z loňského zisku připadne dividenda 2500 dánských korun, zatímco o rok dříve to bylo 330 DKK. To je nárůst o 658 procent.

Výhled na letošní rok je o trochu horší, než očekávali analytici. Ti v průzkumu, který si nechal Maersk vypracovat, předpověděli růst hrubého provozního zisku na 24,4 miliardy dolarů.

Maersk také potvrdil předběžné výsledky za čtvrté čtvrtletí, které zveřejnil 14. ledna. Tehdy uvedl, že čtyřprocentní pokles objemu kontejnerové dopravy po světových oceánech více než vynahradil silný růst cen za dopravu. Ty se proti předchozímu roku zvýšily o 80 procent.

Akcie podniku dopoledne na burze v Kodani odepisovaly kolem dvou procent, ale později ztráty zmírnily. Od poloviny ledna, kdy vystoupily na rekord, už odepsaly kolem 11 procent.

Maersk byl mnoho let největším kontejnerovým přepravcem nákladů po moři. V lednu ale firma oznámila, že ji v tomto ohledu předstihla společnost Mediterranean Shipping Company (MSC), která je registrovaná ve Švýcarsku.