Rekordně drahé přepravy. Na lodích či ve vlacích není místo a ceny dál rostou

Vánoční prodeje budou letos dražší kvůli vyšším cenám přepravy.

Vánoční prodeje budou letos dražší kvůli vyšším cenám přepravy. Zdroj: Reuters

Námořní přeprava zdražila proti roku 2019 až pětinásobně.
V letadlech je pro změnu méně místa pro náklady.
V letadlech je pro změnu méně místa pro náklady.
Námořní přeprava zdražila proti roku 2019 až pětinásobně.
Ceny silniční přepravy mají "kopírovat" pohyb cen pohonných hmot.
9
Fotogalerie

Do Štědrého dne zbývá přesně měsíc, a proto přepravní a logistické firmy naplno rozvíjejí vánoční manévry. Zatímco loni kolující zásilky charakterizoval rekordní objem, letos to bude rekordní cena. E-shopy poháněná poptávka po přepravních kapacitách výrazně převyšuje dostupný prostor pro balíky na lodích, v letadlech, vlacích či kamionech. V kombinaci s rostoucími cenami pohonných hmot a nedostatkem personálu si konečný spotřebitel připlatí i desítky procent.

Letošní sezona začala dříve než loňská zřejmě z obav obchodních společností o dostupnost zboží a jeho další zdražování, uvádí ředitel obchodu přepravní firmy Gebrüder Weiss Jan Kodada. Dosavadní letošní objem přepravy převyšuje ten loňský o patnáct procent. Plně uspokojit poptávku se přesto nedaří.

„Kromě nedostatku kapacit a personálu naráží světová přeprava i na výpadky v asijských přístavech nebo v Číně na výpadky dodávek energie. Ceny námořní přepravy jsou ve srovnání s loňskem až pětinásobné,“ popisuje Kodada. Spolu s úbytkem letů v osobní letecké dopravě mezi Evropou a Asií se snížila i kapacita pro náklad v těchto letadlech – proti roku 2019 o 41 procent, uvedla přepravní společnost Kuehne Nagel.

Investice roku 2021: Komodity, akcie, kryptoměny i dluhopisy

Video placeholde
• Videohub

Stejně jako leteckou i silniční přepravu prodražuje růst cen paliv či pohonných hmot. „Spolehlivé a relativně rychlé je pouze železniční spojení s Čínou, ale naráží na kapacitní limity,“ dodává Kodada.

O desítky až stovky procent dražší přepravu zaplatí konečný zákazník. Některé zboží se dokonce ani nevyplatí dovážet, upozorňuje jednatel logistické firmy Geis CZ Daniel Knaisl: „Klasickým příkladem jsou velcí plyšáci z Asie. Nárůst cen kontejnerů z Asie byl takový, že by stál plyšák násobek původní ceny a stal se neprodejným.“

Obchodník by s drahým plyšákem nepochodil u spotřebitelů i přes to, že se každý desátý Čech plánuje kvůli vánočním výdajům zadlužit – průměrný úvěr má přesahovat deset a půl tisíce korun. Průměrná vánoční útrata má pak činit téměř třináct tisíc, vyplynulo z průzkumu České bankovní asociace, jejž provedla agentura Ipsos.

Díky ochotě Čechů utrácet očekává rekordní vánoční sezonu skupina Packeta, vlastník Zásilkovny. Logistická firma loni přepravila přes čtyřicet milionů zásilek, letos počítá se 75 miliony.

„V posledních týdnech je zájem o doručování vyšší meziročně až o statisíce za týden. Největší poptávku očekáváme kolem Black Friday a pak do poloviny prosince, kdy se objem zásilek zvyšuje až trojnásobně,“ uvádí zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková. Síť má pojmout až 1,2 milionu zásilek denně. Podání více než dvou milionů zásilek minulý týden vytvořilo firemní rekord.

S mimořádným náporem počítají také přepravci. Kurýr PPL cílí na dvanáct milionů zásilek během Vánoc. Ceny zvyšuje až o osm procent a nevylučuje  zdražování v příštím roce. Stejně jako další firmy i doručovací služba DPD promítá růst cen pohonných hmot do takzvaného palivového příplatku, který platí zákazník, tedy například e-shop.

U tuzemské silniční přepravy činil příplatek v listopadu osm procent, u mezinárodní dosahoval 10,5 procenta. V případě letecké přepravy se vyšplhal na 23 procent. Výrazné zvýšení cen a zpoždění dodávek tak má vliv téměř na každý sortiment, upozornil dříve e-shop Patro.cz.

Ustát bobtnající poptávku nekomplikuje pouze nedostatek kontejnerů, ale i lidí. V oboru dlouhodobě scházejí řidiči, skladníci, ale také „ajťáci“. „Potřebujeme kurýry i řidiče nákladních souprav, kterých je velký nedostatek. Nábor je velmi těžký, pracovní trh je téměř vysátý, což vede k růstu personálních nákladů,“ popisuje ředitel zásilkové služby GLS Pavel Včela. Oproti minulým rokům navíc pracovníci upřednostňují standardní pracovní dobu místo přivýdělků prostřednictvím přesčasů.

„Registrujeme akutní nedostatek řidičů tahačů pro dopravu na poslední míli. Na tahač pro dopravu kontejneru z hamburského přístavu se čeká týden. Den dva dopředu vůbec nefunguje,“ tvrdí Martin Hrbek z logistické společnosti Gefco. Řada zaměstnanců opustila nejpostiženější logistické provozy během loňského příchodu pandemie. „Získat je zpět je velmi těžké,“ upozorňuje viceprezident České logistické asociace Miroslav Rumler.

Firmy proto zvyšují investice do automatizace a robotizace. Například Zásilkovna vydává desítky milionů na pořízení a provoz robotických třídiček PackMan. Roboty mají uvézt až patnáctikilové zásilky a za hodinu jich odbavit a roztřídit přes deset tisíc.