Rozhodnuto: dva úseky D1 opraví nejlevnější firmy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Tomas Kubelka, Mlada fronta

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se po týdnech zkoumání rozhodlo, že pro rekonstrukci dálnice D1 využije nejlevnějších nabídek. Zatím to platí pro první dva vyhodnocené úseky: Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš.

Úspora proti plánům bude ve stovkách milionů. Prvně zmíněnou část dálnice opraví sdružení firem Colas CZ a Porr za 649 milionů korun, ačkoliv předpoklady státních plánovačů činily 942 milionů. Ještě větší rozdíl je u druhého úseku, kterého se ujme sdružení OHL ŽS a Alpine Bau.

Z původních 967 milionů cena klesla na 597 milionů. Stamilionové cenové rozdíly přitom mohly vyvolávat podezření, že stavebníci v honbě za zakázkou ceny takzvaně „podstřelili“. ŘSD tak dlouho zkoumalo adekvátnost nabídek a firmy vyzvalo k doplnění některých informací. „Podařilo se nám s firmami mimo jiné dojednat prodloužení záruky na 10 let,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Trasa dálnice D1

Dálnice D1Dálnice D1|RSD

Nejnižší nabídky na modernizaci D1Nejnižší nabídky na modernizaci D1|E15

Běžná záruční doba je přitom dva až pět let. Uzavření smluv se společnostmi, které přispěchaly s nejnižšími nabídkami, vůbec nebylo samozřejmostí. Nejnižší nabídky mohly skončit jako vyřazené. ŘSD své rozhodnutí nyní odeslalo všem 13 účastníkům soutěží, ti mají 15 dní na odvolání. Pokud vše půjde hladce, uzavře stát s vítězi smlouvy do konce února; práce pak mohou začít na jaře. Otázkou zatím zůstává, jak u hodnotící komise dopadnou zbylé tři soutěžené úseky D1. Tam s nejnižší nabídkou přišlo rovněž sdružení OHL ŽS a Alpine Bau a také Dálniční stavby Prahy. I tady se ceny výrazně liší od plánů. Výsledky chce komise zveřejnit zítra.

Dan Ťok: Skanska z českého stavebního trhu neodejde