ŘSD mění systém tendrů, dává firmám prostor pro kreativitu

Pilotním projektem je výběrové řízení na opravu silnice a mostu v Kutné Hoře. Zájemci mohou postupovat buď podle
přesně daných podmínek ŘSD, nebo přijít s jiným nápadem. Ten navíc nemusí být limitován stavebním povolením, v případě vítězství si ale firma bude muset zařídit všechny úřední formality sama.
„I když se tímto postupem otevírá cesta k velmi kreativním technickým řešením a různým typům úspor, musí být i tak dodržena požadovaná funkčnost mostu. Ten musí zvládnout předpokládanou kapacitu dopravy, zajistit bezpečnost pro řidiče i obyvatele okolní zástavby, přísné normy v oblasti ochrany životního prostředí a nízké náklady při budoucí údržbě,“ uvedl šéf ŘSD René Poruba. Předpokládaná cena mostu je 165 milionů bez DPH. Se zahájením stavby se počítá v dubnu.
ŘSD podle Poruby nyní hledá jakékoli cesty, které by vedly ke zlevnění staveb a oprav. Nový systém je však také reakcí na nedávné kauzy vadných, ačkoli zánovních, dálnic. Cílem je jasné vymezení zodpovědnosti za chyby. Dnes se viník složitě hledá, firmy zodpovědnost většinou přehazují na ŘSD jako investora a projektanta.
Systém připomínající Design & Build využila nedávno i správa železnic. Ta uspořila 600 milionů na kolejích v Plzni. Vítězná Skanska navrhla změnu stavby mostu přes Radbuzu. Místo budování lešení nad řekou se most sestaví na břehu a následně nad vodu položí.