Ruzyně slaví 80: Airbus ČSA vyprovodily na Slovensko gripeny

Video placeholder
Gripen doprovoází Airbus ČSA
Gripen doprovází Airbus ČSA
Stará Ruzyně
Airbus ČSA se chystá na Slovensko
Vojenský (též vládní) Terminál 4 na Letišti Praha
10 Fotogalerie

Dvě stíhačky JAS 39 Gripen startovaly dnes ráno z Čáslavi, aby doprovodily Airbus A319 Českých aerolinií při letu z Prahy do slovenských Piešťan. 

Nešlo ale o poplach v oblacích, akce byla součástí oslav osmdesáti let pražského letiště. Airbus kopíroval trasu prvního letu z Ruzyně do Piešťan, kterou tehdy moderní letoun Douglas DC2 urazil za dvě hodiny.

Dnešnímu Airbusu to trvalo 40 minut, doprovod stíhaček k hranicím dodal letu lesku. Letoun se posléze vracel do Prahy přes Brno. Letiště v Piešťanech má přitom svá specifika. Místní dráha měří jen dva kilometry (ta na Ruzyni má 3,7 kilometru), takže Airbus musel pilotovat kapitán s příslušnou licencí pro kratší dráhu.

Velké letadlo na regionálním letišti vzbudilo nemalý rozruch, a to nejen mezi vyplašenými zajíci. Místní hasiči mu připravili z proudů vody slavobránu, což se o hodinu později nepodařilo na o poznání modernějším letišti v Brně, kde na jedné straně dráhy proud z vozu vůbec nevytryskl.

Kvůli mrakům nevyšel ani nízký přelet nad Zlínem a Otrokovicemi, kde se před osmdesáti lety konalo mezipřistání.


PŘEČTĚTE SI, JAK SE O OTEVŘENÍ LETIŠTĚ PSALO PŘED 80 LETY

Národní politika, 6. dubna 1937: V Praze je od včerejška největší československé letiště 

Rozvoj letectví je překotný a reagovati na něj musí i rozvoj letišť. Výstavba moderních aerodromů, zdá se, není prací konečnou, ale přechodnou, neboť i velikost a kapacita letadel se ustavičně zvětšují. Praha má každopádně od včerejšího dopoledne největší a nejmodernější letiště naší republiky. Rozkládá se v Ruzýni a je mezistanicí i cílem mnohých dálkových tratí (Praha – Londýn – Amsterodam, Praha – Vídeň – Budapešť, Praha – Marseille a jiné) a také výchozí stanicí tratí turzemských.

Letiště má k disposici hangáry po dvou halách 50x30 metrů, jež pojmou letadla běžného typu. Je zde nádraží a ústřední budova s odbavovací plochou. Letiště je samozřejmě vybaveno dílnami a montovnami, jakož i meteorologickou stanicí, radiostanicí, poštou a prodejnou jízdenek. Cestující se mohou občerstviti v restauraci s kavárnou.

Moderní letiště v Ruzýni je velmi soběstačné, má vlastní zdroj vody, kanalizaci k odvodu srážek, telefonní zařízení, kabeláž pro světlo a radio i další zařízení nutná k leteckému provozu, jako například goniomterickou stanici navádějící letouny na správný směr. Letiště „Praha“ taktéž provozuje nejmodernější zařízení pro přistávání v mlze a za úplné neviditelnosti. Současná rozloha letiště činí 140 ha, avšak lze je v budoucnu zvětšiti na 300 ha, čímž by se zařadilo k největším letištím evropským.

Provoz letiště započal 5. dubna o 9. hodině ranní, když na dráze přistálo první letadlo Československé letecké společnosti, které urazilo trať Píšťany – Zlín – Brno – Praha. Byl to typ Douglas, který je též nejlepším dopravním letadlem Čs. letecké společnosti. Stroj se dvěma motory pojme 14 pasažérů a dosáhne rychlosti až 337 kilometrů. Letecká společnost získá i nejnovější vzor letounu Douglas, který uveze 21 cestujících a 4člennou posádku. Čs. Letecká společnost provozuje rovněž nová anglická letadla Airspeed Envoy na trati Praha – Moskva. Druhý letoun přibyl z dálkové trati Vídeň – Praha – Drážďany – Berlín a po čtvrthodině odstartoval k Drážďanům.

Piloti hodnotí přistání na ruzyňském letišti positivně, ve stejném duchu zní i hlas anglické odborné revue „The Aeroplane“. Ta našemu letišti předpovídá budoucnost jednoho z nejmodernějších a nejlépe provozně vybavených letišť ve střední Evropě, které přispěje k pozvednutí cizineckého ruchu v hlavním městě Praze.