Ryanair chce létat do Ameriky, i když přípravy mohou trvat několik let

Boeing 737 aerolinek Ryanair

Boeing 737 aerolinek Ryanair Zdroj: Paul, Flickr.com (CC BY-ND 2.0)

Správní rada nízkonákladových aerolinek Ryanair schválila plány na zahájení letů přes Atlantik. Firma však současně upozornila, že může trvat nejméně čtyři až pět let, než začne do Ameriky létat.

Lety přes Atlantik jsou součástí ambiciózní růstové strategie největšího nízkonákladového přepravce v Evropě. Již dříve Ryanair uvedl, že by základní cena jednosměrné letenky měla být deset eur (více než 270 korun). K této ceně se pak budou připočítávat další poplatky.

Ryanair nyní zvažuje, že by létal mezi zhruba desítkou evropských a amerických měst. Zahájení letů také bude záviset na dohodě o nákupu letadel pro dálkové lety.

Generální ředitel aerolinek Michael O'Leary již několik let mluví o letech přes Atlantik za nízkou cenu. Schválení tohoto plánu správní radou ukazuje, že to firma myslí vážně, uvedl na svých internetových stránkách list The Financial Times.

Ziskový Atlantik

V současnosti patří lety přes Atlantik k nejziskovějším trasám na světě. Dominantní postavení na nich mají zavedené evropské a americké letecké společnosti, v čele s British Airways a American Airlines. Žádné letecké společnosti se však zatím nepodařilo spustit lety přes Atlantik za mimořádně nízké ceny a přitom být ziskovou. Některé z nich i zkrachovaly, jako firma Skytrain v 80. letech.

Norská nízkonákladová společnost Norwegian Air Shuttle rozšířila v posledních dvou letech své lety z krátkých vzdáleností na dálkové a transatlantické služby začala nabízet v roce 2013. Cena jednosměrné letenky z londýnského letiště Gatwick do New Yorku byla stanovena na 149 liber (5680 korun). Loni aerolinky vykázaly ztrátu 1,1 miliardy norských korun (3,4 miliardy korun), částečně kvůli nákladům na expanzi. Aerolinky používají letadla Boeing Dreamliner.

Marketingový ředitel Ryanairu Kenny Jacobs uvedl, že Ryanair splní své sliby ohledně ceny letenek. Některé opravdu budou začínat na deseti eurech, avšak u dalších bude cena až desetinásobně vyšší. Aerolinky také vybaví zhruba polovinu letadel dražšími, prémiovými sedadly, dodal Jacobs. Aerolinky zatím očekávají, že budou létat z Londýna, Dublinu, Kolína nad Rýnem, Berlína a z měst ve Španělsku, Itálii a Skandinávii. V USA chce Ryanair létat do Bostonu, Chicaga, Miami, New Yorku, Washingtonu a na Floridu. Lety přes Atlantik chce Ryanair provozovat pod jinou značkou, dodal Jacobs.

[[|Levným aerolinkám se v Evropě daří, na Ryanair se dotahují rivalové]