Aerolinky sázejí na extra příplatky, z cestujících takhle loni vyždímaly desetinásobek

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: nahrady.cz

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
38
Fotogalerie

Výběr a rezervace vlastního sedadla v letadle, dokupování zavazadel, ale i strava na palubě. Jen skromný výčet ze široké škály extra benefitů, které si cestující letadlem stále častěji dokupují. Dlouhodobý trend, který dává zákazníkům větší flexibilitu a možnost výběru, za co (ne)platit, začíná hrát v byznysu aerolinek stále větší roli. Podíl těchto vedlejších příjmů se v rozvahách aerolinek v poslední dekádě zdesetinásobil.

Zatímco v roce 2007 vykazovala desítka nejúspěšnějších aerolinek 2,1 miliardy takto získaných dolarů, minulý rok to už bylo závratných 28 miliard dolarů. Vyplývá to ze studie analytiků společnosti IdeaWorksCompany. Trend rozdrobení ceny na malé položky, za které si může cestující připlácet, se postupně rozšiřoval ze severoamerického trhu na globální, je typickým pro nízkonákladové společnosti.

První tři aerolinky s nejvyššími vedlejšími příjmy – United, Delta a American Airlines – jsou ale klasickými přepravci. Všechny zároveň pocházejí z USA: důvodem je tamější historická tradice ve fragmentování ceny. Největší světový nízkonákladový přepravce Southwest Airlines je v pořadí až čtvrtý, první neamerická aerolinka, francouzsko-nizozemská Air France/KLM, je v žebříčku objemu vedlejších příjmů na pátém místě.

Výhodou tohoto trendu pro cestujícího je, že si sám rozhoduje o výši nákladů, zároveň ale při objednávce čelí řadě ataků na vlastní peněženku, kdy aerolinka intenzivně podbízí doprovodné služby a šponuje celkový účet.

Aerolinky s nejvyššími vedlejšími příjmyAerolinky s nejvyššími vedlejšími příjmy|e15

„Model je úspěšný a pozitivní, nebude se ale dramaticky prohlubovat. Je to cesta, jak zlevnit létání, udělat ho přístupnější pro více lidí, využít potenciál,“ říká odborník na letectví Petr Kováč ze společnosti C-Corpfin.

„Model zavedly nízkonákladovky, pak ho přebraly standardní síťové aerolinky. Separování nákladů je někdy ovšem až komické. Úvahy o placeném záchodu nebo o létání vestoje narážejí na hranici zdravého rozumu,“ dodává.

Vedlejší příjmy jsou klíčové především pro nízkonákladovky. Dokládá to velikost podílu vedlejších příjmů na těch celkových. U prvních tří společností, které shodně pocházejí z USA, tento podíl přesahuje hranici čtyřiceti procent.

Z doprovodných služeb těží ČSA i Travel Service

Podíl prodeje doplňkových služeb na celkových příjmech se každoročně zvyšuje i u českých přepravců. Globální trend, kdy aerolinkám rostou příjmy z prodeje doplňkových služeb k letence, potvrzují i dva největší tuzemští zástupci: České aerolinieTravel Service.

Celkový prodej těchto služeb, kdy si cestující zaplatí navíc například za výběr sedadla nebo za občerstvení, se u ČSA podílí na celkových výnosech necelými deseti procenty. Podíl se každoročně zvyšuje, což platí i pro Travel Service.

„Naší obchodní značce SmartWings loni stoupl tento podíl o dvacet procent,“ uvedla mluvčí Vladimíra Dufková, aniž by upřesnila jeho výši. Mezi tři nejvyužívanější doplňkové služby u obou dopravců patří výběr konkrétního místa na palubě, přikoupení zavazadel (těch s nadváhou nebo dalších kusů nad rámec bezplatného limitu) a prodej občerstvení.

„Doplňkové služby jsou důležitou součástí výnosů leteckých společností a jejich podíl na celkových výnosech se bude v nejbližší budoucnosti zvyšovat. Trendem je fragmentace služeb a vytváření produktových balíčků jednotlivým skupinám zákazníků,“ říká mluvčí ČSA Daniel Šabík a očekává další růst podílu doplňkových služeb. Podobná situace je i u Travel Service, který očekává další nárůsty i letos.

Příklady doplňkových služeb:

Výběr místa, přeprava nadlimitních zavazadel, přeprava sportovního vybavení, drobné občerstvení na palubě, objednávková jídla v podobě kompletního menu, přeprava domácích mazlíčků a zvířat, služba nedoprovázené děti, vstup do salonků, cestovní pojištění, přidružený prodej ubytování v destinacích nebo pronájem auta v destinacích.