Rychlíky Brno–Olomouc získají České dráhy. Na 15 let a bez soutěže

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Hrouda

České dráhy mají na dosah ruky prodloužení smlouvy na trase z Brna do Olomouce přes Břeclav. Ministerstvo dopravy se chystá se státním dopravcem uzavřít smlouvu na dalších 15 let provozu od konce roku 2015.

„Podle současného schváleného harmonogramu na soutěžení linek se u této trasy nepředpokládala soutěž. Je tedy zřejmé, že budeme chtít, aby ji nadále provozovaly České dráhy,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Kromě trasy mezi Brnem a Olomoucí předpokládá ministerský materiál zachování monopolu Českých drah u linek s mezinárodním přesahem a spojení Kolína do Rumburku přes Mladou Boleslav a Českou Lípu, stejně jako spojení z Kolína do Ústí nad Labem. Rozhodnutí o prodloužení smlouvy s ČD ale dosud u žádné z nich podle Nováka nepadlo.

Šest tras do roku 2020

Schválený harmonogram liberalizace tuzemského železničního trhu počítá s otevřením šestice tras do roku 2020. Jako první by se do soutěží měly dostat tratě spojující Plzeň a Most, Liberec s Pardubicemi a trať z Liberce do Ústí nad Labem.

Přestože se původně mělo o první z uvedených spojení soutěžit už letos, není jasné, zda se tak nakonec stane. Kvůli dosud neexistující dohodě o vzájemném uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci hrozí, že se tendr odsune na příští rok.

Soutěž by se pak mohla uskutečnit podle novelizovaného zákona o veřejných zakázkách a nehrozilo by její zrušení, pokud by v soutěži zůstal jediný uchazeč. Právě to zhatilo předchozí tendr na trasu z Ostravy do Olomouce přes Krnov, uvedl v rozhovoru pro deník E15 ministr dopravy Antonín Prachař.

Další prodlužování smluv bez soutěže

Podle generálního ředitele tuzemské pobočky dopravní společnosti Arriva Daniela Adamky by ale odsunutí tendru na trase z Plzně do Mostu na jaro prakticky znamenalo další prodloužení smlouvy s Českými drahami bez řádné soutěže, jak tomu bylo i letos. Současná smlouva na provoz má platit jen do prosince 2015, vypsat a uzavřít řádné řízení na dlouhodobý provoz se podle něj v takto krátkém termínu zřejmě nepodaří.

Arriva o linku Plzeň - Most projevila zájem a letos opakovaně zaslala ministerstvu dopravy vlastní nabídku na provoz. Poslední nabídku ale úřad odmítl s poukazem na její nedostatečně dlouhou platnost, která odporovala zákonným podmínkám.