„Podle současného schváleného harmonogramu na soutěžení linek se u této trasy nepředpokládala soutěž. Je tedy zřejmé, že budeme chtít, aby ji nadále provozovaly České dráhy,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.
Kromě trasy mezi Brnem a Olomoucí předpokládá ministerský materiál zachování monopolu Českých drah u linek s mezinárodním přesahem a spojení Kolína do Rumburku přes Mladou Boleslav a Českou Lípu, stejně jako spojení z Kolína do Ústí nad Labem. Rozhodnutí o prodloužení smlouvy s ČD ale dosud u žádné z nich podle Nováka nepadlo.
Šest tras do roku 2020
Schválený harmonogram liberalizace tuzemského železničního trhu počítá s otevřením šestice tras do roku 2020. Jako první by se do soutěží měly dostat tratě spojující Plzeň a Most, Liberec s Pardubicemi a trať z Liberce do Ústí nad Labem.
Přestože se původně mělo o první z uvedených spojení soutěžit už letos, není jasné, zda se tak nakonec stane. Kvůli dosud neexistující dohodě o vzájemném uznávání jízdenek mezi jednotlivými dopravci hrozí, že se tendr odsune na příští rok.
Soutěž by se pak mohla uskutečnit podle novelizovaného zákona o veřejných zakázkách a nehrozilo by její zrušení, pokud by v soutěži zůstal jediný uchazeč. Právě to zhatilo předchozí tendr na trasu z Ostravy do Olomouce přes Krnov, uvedl v rozhovoru pro deník E15 ministr dopravy Antonín Prachař.
Další prodlužování smluv bez soutěže
Podle generálního ředitele tuzemské pobočky dopravní společnosti Arriva Daniela Adamky by ale odsunutí tendru na trase z Plzně do Mostu na jaro prakticky znamenalo další prodloužení smlouvy s Českými drahami bez řádné soutěže, jak tomu bylo i letos. Současná smlouva na provoz má platit jen do prosince 2015, vypsat a uzavřít řádné řízení na dlouhodobý provoz se podle něj v takto krátkém termínu zřejmě nepodaří.
Arriva o linku Plzeň - Most projevila zájem a letos opakovaně zaslala ministerstvu dopravy vlastní nabídku na provoz. Poslední nabídku ale úřad odmítl s poukazem na její nedostatečně dlouhou platnost, která odporovala zákonným podmínkám.