Rychlotrať do Drážďan vyřeší nejlevněji Francouzi, chtějí necelých sedm milionů
Správa železniční dopravní cesty dokončuje svůj první krok ke zbudování vysokorychlostní tratě z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan. Před vyhodnocením je soutěž o zhotovení studie proveditelnosti, podle informací deníku E15 přitom s nejnižší cenou přišla francouzská Egis Rail ve sdružení s Centrem pro efektivní dopravu.
Francouzsko-české konsorcium požaduje necelých 6,8 milionu korun, druhý Sudop Praha je o více než milion dražší. Předpokládaná cena činila 9,85 milionu. O zakázku se uchází osm subjektů, mezi zájemci jsou například firmy Metroprojekt, Sudop Brno, AF Cityplan nebo Mott MacDonald CZ. Správa železnic počet přihlášených a ceny nekomentuje.
Soutěž má několikerý význam. Studie naznačí, jak bude vypadat budoucnost české železnice. Vysokorychlostní trať do Drážďan bude první svého druhu na českém území. „Úkolem studie je nalézt dopravně, technicky, ekonomicky a ekologicky proveditelná, územně průchodná a přínosná řešení,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Předpokládá se například, že trať povede tunelem pod Krušnými horami, mezi Prahou a Ústím by pak vlaky měly jezdit až 350 kilometrů v hodině. Ministr dopravy Dan Ťok hovořil na jaře o dokončení tratě v roce 2030. Ani v jeho rezortu tomu ale mnoho lidí nevěří.
V případě vítězství Egis Rail a CEDOP nastane průlom zahraniční konkurence mezi české železniční projektanty, které reprezentuje hlavně Sudop Group. CEDOP dlouhodobě prosazuje výstavbu vysokorychlostních tratí v Česku a kritizuje výstupy českých projektantů.
Železniční spojení mezi Prahou a Drážďany vedoucí podél Labe měří 196 kilometrů. Nová vysokorychlostní trať má mít 140 kilometrů – odchýlí se od Labe a mine Děčín. Náklady na výstavbu se odhadují na desítky miliard korun. V Ústí je plánován nový terminál na západním nádraží, protože pro novou vysokorychlostní trať směrem z Ústí do Prahy se počítá jen s osobními vlaky. |