Schäfer je novým šéfem Škody Auto. Odbory: Netušíme, co od něj čekat

Thomas Schäfer

Thomas Schäfer Zdroj: Volkswagen

Thomas Schäfer
Thomas Schäfer
Výroba Škody Superb v Kvasinách
Výroba Škody Superb v Kvasinách
Výroba Škody Superb v Kvasinách
8
Fotogalerie

Thomas Schäfer se stal novým šéfem automobilky Škoda Auto. Tamní odboráři ale už jménem svého předáka Jaroslava Povšíka vyjádřili nejistotu nad tím, kam firmu změna nasměruje. Podle analytiků nový šéf Škoda Auto zřejmě pozmění směřování automobilky směrem k levnějším třídám vozů. Předpokládají i úsporná opatření.

Padesátiletý Schäfer nastoupil do vrcholového managementu Volkswagenu v roce 2012. Od roku 2015 je generálním ředitelem jihoafrického zastoupení s působností i pro celý subsaharský africký region. Je také prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM). 

„Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny,“ řekl Povšík.

Zatím neví, kam bude chtít Schäfer značku nasměrovat, bude proto sledovat jeho práci. „Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem,“ uvedl Povšík.

Ředitel Volkswagenu Herbert Diess německému deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung před několika dny řekl, že Škoda co do objemu prodaných aut „není dostatečně agresivní“ v konkurencí s Korejci a Francouzi. Automobilka musí podle něho posílit pozice v segmentu cenově výhodných aut. Dodal, že nemá smysl, aby Škoda byla třetí prémiovou značkou koncernu.

Nejen německá média píší už delší dobu o tom, že Volkswagenu vadí úspěchy Škodovky, jejíž modely nad očekávání konkurují ostatním značkám koncernu. Když v červenci bez odůvodnění skončil ve funkci tehdejší šéf představenstva Škodovky Bernhard Maier, napsal německý list Handelsblatt, že v jsou pozadí mocenské spory v koncernu Volkswagen.

„Bude mít dost energie, bude mít dost ctižádosti, opravdu je Škodovka léno, o které bojují takzvaně němečtí kluci. Je to logistik, výrobák, uvidíme, jak se k tomu postaví,“ řekl o Schäferovi Povšík. Připomněl, že posledním českým předsedou představenstva byl Vratislav Kulhánek.

Jako o možném kandidátovi se mluvilo také o Martinu Jahnovi, který skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze dvou společných podniků skupiny Volkswagen v Číně. „Čechy k tomu nepustí, tam byl favorizovaný pan Jahn, byly rozhovory u rodin a já si osobně myslím, že tam vyhrála ta německá otázka,“ řekl Povšík. Hlavními akcionáři koncernu Volkswagen jsou rodiny Piëchů a Porschů.

Analytici: Schäfer pozmění směřování Škody k levnějším autům

Posun společnosti k levnějším třídám vozů a úsporná opatření kvůli ekonomickým výpadkům v souvislosti s pandemií koronaviru. Taková jsou hlavní očekávání analytiků v souvislosti s novým šéfem mladoboleslavské automobilky.

Thomas Schäfer přichází do tuzemské automobilky podle analytiků v nelehké době. „Automobilka utrpěla těžkou ránu zásahem pandemie COVID-19 a v nejbližších měsících se bude stále s touto složitou situací vypořádávat,“ uvedl analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. Podle něj lze od nového vedení čekat úsporná opatření v rámci hospodaření společnosti, včetně omezování mzdových nákladů.

Hlavním úkolem Schäfera bude podle všech oslovených analytiků pozměnit další fungování automobilky. Vedení koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří, si totiž přeje, aby česká automobilka méně konkurovala prémiovým značkám koncernu, jako jsou Volkwagen nebo Audi, a více se zaměřila na levnější vozy. „Měla by tak konkurovat například Dacii či Fiatu,“ uvedl Radek Pecák z Deník.cz.

Přechod k agresivnější strategii v segmentu levnějších aut může být podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně z krátkodobého hlediska výhodný, protože lidé budou zvlášť při prohloubení krize na autech šetřit. Dlouhodobě však jako klíčové vidí plány, se kterými Schäfer do automobilky přichází v souvislosti s rozvojem elektrických aut. V osobě nového šéfa vidí i snahu o větší centralizaci v řízení Škody, což je podle Bartoně možné odvodit i z nejmenování „místního“ Martina Jahna, o kterém se po odvolání Meiera v souvislosti s pozicí šéfa automobilky také spekulovalo. Jahn nedávno skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.

Jako manažera s rozsáhlými zkušenostmi z výroby a rozvíjejících se trhů hodnotí Schäfera Petr Knap z poradenské společnosti EY. Podle něj může navázat na předchozí úspěšné kroky a firmu dál posunout. Čekají jej ale náročné výzvy spojené mimo jiné s poklesem poptávky po pandemii, poznamenal Knap.

Předsedou představenstva Škody lze zvolit jen člena představenstva, nový šéf tak musí být nejdřív zvolen řadovým členem.

Maier byl do vedení největší tuzemské automobilky povolán v listopadu 2015. Škoda za jeho éry uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq a zaměřila se na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.