Rozhodnutí stavět potvrdila mluvčí magistrátu Tereza Králová. Nová trasa D má měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Město do přípravy trasy investovalo do konce léta prozatím celkem 513 milionů korun a pro letošek má uzavřeny smlouvy na práce za 151 milionů.
Kdy metro začne jezdit zatím není jasné, pokud by ale Praha získala příští rok příslib peněz z EU, mělo by to být do roku 2022.
„Vzhledem k současné ekonomické situaci jsme s maximálně úsporným přístupem k návrhu a realizaci tohoto projektu zvažovali varianty výstavby. Pro definitivní rozhodnutí ještě zpracujeme finanční harmonogram výstavby v členění na očekávané cizí zdroje a dopady do rozpočtu hlavního města Prahy,“ uvedl radní Jiří Pařízek.
Úsek D začne ve stanici Pankrác odbočkou trasy C. Původně se uvažovalo o přestupní stanici, tato varianta by ale výstavbu prodražila o několik miliard. Ve stanici Pankrác se budou střídat vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by byla vložena souprava z trasy D. Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy.
Trasa D by měla odlehčit hlavně lince C. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a stanicí Pankrác. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit. Trasa D by měla využívat nynější vozový park metra a stejně tak i technické a technologické zázemí nebo systém oprav a údržby.
První úsek trasy metra D:
Trasa metra D | Písnice-Hlavní nádraží/Koncepce řešení Zdroj Metroprojekt
Projekt metra D má hotovou dokumentaci pro územní řízení. O něm nyní rozhoduje radnice Prahy 4. Loni na začátku listopadu pak získal souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle odhadů by výstavba mohla začít v roce 2015. Dopravní podnik se ale v současnosti potýká s tím, kde sežene 3,7 miliardy na stavbu trasy metra A, o které s nejvyšší pravděpodobností přijde kvůli diskriminačním podmínkám u výběrových řízení z roku 2009 a 2011.
Dostavba trasy metra A má vyjít celkem na 22,5 miliardy korun. Praha si kvůli stavbě musí vypůjčit dalších 2,5 miliardy korun z jedenáctimiliardové půjčky, kterou má u Evropské investiční banky (EIB). Město si dosud v rámci smlouvy s EIB vypůjčilo šest miliard korun.
Základní údaje o pražském metru: |
---|
Celková délka: 59,5 kilometru\\ Počet stanic: 57 Počet tras: tři - A (Dejvická-Depo Hostivař) - 11,3 km; 13 stanic - B (Černý Most-Zličín) - 25,6 km; 24 stanic - C (Háje-Letňany) - 22,7 km; 20 stanic První otevřený úsek: Kačerov-Florenc (trasa C, 6,6 km, devět stanic), 10. května 1974 Poslední otevřený úsek: Ládví - Letňany (trasa C, 4,6 km, tři stanice), 9. května 2008 Počet cestujících: 531 milionů/rok (2011) Průměrná cestovní rychlost: 34,6 km/h Připravované rozšíření metra: - prodloužení trasy A v úseku Dejvická - Nemocnice Motol by mělo být dokončeno v roce 2014; délka 6,1 km, čtyři stanice. - Praha původně plánovala prodloužit trasu A až na letiště v Ruzyni (přes stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště), ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila. - Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr výstavby trasy metra I.D z Pankráce do Písnice v délce zhruba deset km. - Kromě úseku I.D od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácem. |
Zdroj ČTK