Škoda nabízí po vítězné arbitráži ústupky, drahám je ochotna dát vlak

Vlaková souprava z rodiny RegioPanter

Vlaková souprava z rodiny RegioPanter Zdroj: Radim Holis via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Vedení Českých drah má v těchto dnech o čem přemýšlet v souvislosti s výsledky podzimní arbitráže. Deník E15 má k dispozici dokumenty, ve kterých vítězná Škoda Transportation nabízí drahám smírné řešení, jež má podobu ústupků ve výši 410 milionů korun. Výrok arbitráže, která se týkala dodávky dvaceti nových lokomotiv, totiž stále čeká na své finanční naplnění. Národní dopravce podle něj ještě musí výrobci lokomotiv doplatit zhruba 760 milionů včetně daně z přidané hodnoty.

Vzhledem k tomu, že dráhy dosud nezaplatily, si Škoda navíc účtuje denně úroky z prodlení 166 tisíc korun. Nabídka Škody nemá jen finanční podobu. Do sumy více než 400 milionů firma počítá vedle slevy například i bezplatné periodické opravy elektrických vlaků, odpuštění úroků z prodlení či dodávku jedné elektrické soupravy.

V úvahu zřejmě připadá pantograf RegioPanter nebo rychlík InterPanter. „Škoda Transportation stále vede jednání s Českými drahami, proto se ke konkrétním variantám dohody nebude v tuto chvíli vyjadřovat,“ uvedla mluvčí společnosti Lubomíra Černá.

Ústupek ve výši 410 milionů nabízí Škoda Českým drahám.

Podobně se vyjádřil i její protějšek ze železnic Radek Joklík. K mimosoudní dohodě ale zřejmě nepovede přímá cesta. Z dokumentů mimo jiné nepřímo vyplývá, že vedení drah návrhy zatím odmítá, aniž by přispělo s vlastním řešením.

Na druhé straně Škodě dochází trpělivost. Rozhodnutí o dalším postupu žádá od drah do 21. dubna s poukazem na uzávěrku a audit hospodaření. Škoda hrozí, že bez dohody se bude domáhat dlužné částky soudní cestou.

České dráhy mimosoudní dohodu odmítly už v roce 2014 ještě před výrokem rozhodčího soudu. Ve světle následné prohry by dohoda byla zhruba o 700 milionů výhodnější.