Škoda se v kauze vlaků Railjet obrátila na ÚOHS

Luxusní rychlíková souprava "railjet"

Luxusní rychlíková souprava "railjet" Zdroj: OBB

Nákup rychlovlakových souprav Railjet od Siemensu se Českým drahám dále komplikuje. Plzeňské Škodě Transportation se nelíbí, že dráhy vlaky hodlají koupit bez výběrového řízení. Po námitce, kterou poslala na dráhy, se plzeňská společnost tento týden obrátil i na antimonopolní úřad. „Ano, dali jsme podnět na přezkoumání Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ potvrdila serveru E15 mluvčí škodovky Lubomíra Černá. Odpověď Českých drah tak zřejmě vedení Škody neuspokojila.

České dráhy hodlají využít nabídky Rakouských spolkových drah, které objednaly 67 jednotek, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují. Opci na dodávku 16 souprav přepustí českému dopravci. Cena přitom zůstane stejná jako u rakouského megatendru.

Za 16 supermoderních vlaků dráhy zaplatí 200,5 milionu eur (cca 4,9 miliardy korun), v korunách to na jednu soupravu vychází zhruba na 300 milionů. Odborníci cenu považují za velmi výhodnou, dráhy dokonce označují nabídku za příležitost desetiletí. Proto se po půlročním zvažování rozhodly koupit soupravy, oficiálně zvané Siemens Viaggio Comfort, bez otevřeného tendru.

Původní opce přitom vypršela koncem června, po dohodě Siemensu, ČD a rakouských drah byla prodloužena do konce září. Dráhy tak mají na vyřešení všech administrativních překážek ještě necelé tři měsíce. Nové vlaky chce dopravce nasadit na linku Berlín – Praha – Brno – Vídeň.